Vés enrere Rebutgem el document sobre la modificació de la LOU i la proposta d’Estatut del PDI

CCOO rebutgem el document realitzat pel Ministeri d’Universitats sobre la modificació de la LOU i la proposta d’Estatut del Personal Docent i Investigador (EPDI) i sol·licitem la seva retirada
10.07.2020

CCOO considera que l'esborrany d’EPDI presenta problemes tant de forma com de fons, amb contingut incomplets.

Per començar, el moment és inadequat ja que la universitat espanyola, després del confinament del COVID 19, està acabant el curs acadèmic de manera no presencial, sense possibilitat de debatre àmpliament les modificacions proposades. Més tenint en compte que el començament de curs es presenta igual d'incert que el que hem deixat enrere.

CCOO reclama al Ministeri d'Universitats serietat i rigor per tractar el futur de la universitat  espanyola i els canvis i reformes que necessita.

El Ministeri llança propostes sense presentar prèviament una anàlisi detallada de la situació actual de la Universitat Pública espanyola. Si l'objectiu és avançar cap a un model d'universitat del futur es necessita analitzar primer i legislar després. Qualsevol norma que es presenti no tindrà èxit si la comunitat universitària no la fa pròpia.

Aquest esborrany no aborda el finançament de les universitats públiques que encara pateixen les conseqüències de les retallades de la crisi de 2009 i els pressupostos encara estan lluny dels nivells de finançament assolits prèviament. Si no es parla dels pressupostos de les universitats, qualsevol reforma legislativa queda buida de contingut.

L'esborrany sorprenentment pretén la desregulació total de les plantilles de PDI de les universitats públiques amb la proliferació de diverses figures laborals, i aprofundeix en una universitat elitista per uns pocs amb la precarització mantinguda en el temps i fins i tot ampliada dels col·lectius de PDI temporals més vulnerables i que comprenen des dels joves investigadors en formació, fins als ajudants doctors, contractats doctors interins, visitants, professorat associat, substituts interins, ... en cap cas s'aborda el disseny d'una carrera professional per al professorat universitari. La universitat pública espanyola necessita un pla específic per acabar amb la precarietat.

L'esborrany estableix criteris i requisits completament diferents per al professorat de les universitats públiques i privades. I aquest maltractament a la Universitat Pública no s'entén d'un Ministeri que hauria de tenir un pla ampli i un model d'Educació Superior que garanteixi la igualtat d'oportunitats de totes i tots els ciutadans.

La proposta del Ministeri no contempla l'eliminació de les taxes de reposició de manera que la multiplicació de noves figures de professorat acaba sent un intent de legislar en buit a esquena de la realitat de la universitat espanyola si les places no es poden convocar per falta de finançament i de possibilitat legal a les universitats públiques.

CCOO emplaça una vegada més al Ministeri a que convoqui la Taula de negociació d'Universitats amb els agents socials, amb un calendari i una temàtica de reunions per acordar els aspectes que han de ser modificats. A l'espera d'aquest procés negociador, CCOO realitzarà una anàlisi detallada de la proposta presentada.

CCOO considera que temes tan seriosos com la modificació de la Llei Orgànica d'Universitats amb una remodelació tan àmplia de l'estructura del professorat o el propi canvi de model d'universitat no ha de tractar-se d'una forma tan frívola i trivial, precipitada i d'esquena a la comunitat universitària. CCOO no entén com el Ministeri pretén despatxar una reforma de tal calat amb un parell de reunions i una suposada aportació de suggeriments.

També està absent en l'esborrany presentat el paper de la Universitat en el desenvolupament de la ciència a Espanya. La major part de la ciència a l'estat espanyol es realitza als campus universitaris, però les investigadores i investigadors no es veuen reflectits en la normativa proposada.

CCOO vol posar en valor el nostre sistema universitari i el treball dels seus i de les seves professionals que han sostingut a la institució malgrat les mancances i les adversitats. La universitat pública és un pilar fonamental en l'avanç social, econòmic i científic del nostre país, i el text presentat no aporta res respecte al seu futur.

COO li diu a el ministre d'Universitats "AIXÍ NO" i que les seves propostes no resolen cap problema, sinó que agreugen i cronifiquen els més apressants, com són la precarietat d'una part cada vegada més important de la plantilla o un finançament insuficient. Reclamem l'obertura d'un procés negociador per solucionar els problemes de la universitat pública.

Tel: +34 93 542 25 50 / + 34 679 906 281
Ramon Trias Fargas, 25-27