Vés enrere LA CÀTEDRA BARCELONA-UPF DE POLÍTICA ECONÒMICA LOCAL INICIA EL CICLE “NOVES VISIONS DE L’ECONOMIA LOCAL” AMB NEIL MCINROY I EL CONCEPTE DE LOCAL WEALTH BUILDING

El 6 de març es va iniciar la primera jornada de conferències. Amb el títol “Prosperitat i Economia Local”, Neil McInroy, director del Centre for Local Economic Strategies, amb seu a Manchester, va detallar les línies bàsiques del concepte Local Wealth Building. A la ponència també va participar Asima Shaikh, Consellera del districte d’Islington (Londres) per a l’Economia Inclusiva i Treball.
11.03.2019

La Càtedra Barcelona-UPF de Política Econòmica Local, en col·laboració amb la Direcció de Desenvolupament Econòmic de Proximitat de Barcelona Activa, ha iniciat el cicle de conferències “Noves Visions de l’Economia Local” que proposa apropar a la comunitat de persones vinculades professionalment al desenvolupament econòmic local diversos nous enfocaments sobre les economies locals. Les conferències són realitzades per persones que representen els grups de recerca o els think tanks que han liderat les corresponents propostes i amb l’acompanyament de representants de governs locals que els estan portant a la pràctica.

El 6 de març es va iniciar la primera jornada de conferències. Amb el títol “Prosperitat i Economia Local”, Neil McInroy, director del Centre for Local Economic Strategies, amb seu a Manchester, va detallar les línies bàsiques del concepte Local Wealth Building. Aquest enfocament posa l’accent en la necessitat d’articular polítiques per aconseguir que la riquesa que es genera a nivell local tingui el màxim impacte possible en el propi territori, i proposa cinc grans eixos de treball: fomentar la pluralitat en les formes de propietat empresarial, desenvolupar instruments per canalitzar recursos cap a la inversió en empreses i serveis locals, orientar les polítiques laborals de les empreses en benefici de la comunitat, buscar el màxim impacte local i social de la compra pública i donar un ús socialment productiu al sòl i la propietat immobiliària.

A la ponència també va participar Asima Shaikh, Consellera del districte d’Islington (Londres) per a l’Economia Inclusiva i Treball, qui va explicar algunes de les polítiques que s’estan aplicant inspirant-se en l’enfocament Local Wealth Building al seu districte i el resultat positiu de les mateixes. En particular, va fer especial menció als instruments per combatre la gentrificació, com ara obligar a destinar un 50% de les noves promocions a habitatge social, o la utilització de la compra pública per dinamitzar l’economia local, la generació de llocs de treball per als residents i uns salaris més elevats.

L’experiència d’Islington, explicada per Asima Shaikh, així com les d’altres indrets del Regne Unit, com Manchester, Preston o Gal·les, referenciades per Neil McInroy, van ser comparades posteriorment amb les polítiques portades a terme recentment a Barcelona, amb la intervenció d’Álvaro Porro, Comissionat d’Economia Social, Desenvolupament Local i Consum de l’Ajuntament de Barcelona.

El cicle de conferències s’allargarà fins el mes de novembre. La propera sessió serà el 2 d’abril, a les 17,30 h. i comptarà amb Karel Williams membre de l’Alliance Manchester Business School de la Universitat de Manchester, que ens aportarà l’enfocament de la Foundational Economy. L’exposició de cas serà a càrrec de Lee Waters, Viceministre d’Economia i Transport del govern de Gal·les.

El cicle “Noves Visions de les economies locals” s’emmarca dins del projecte de la Càtedra de Política Econòmica Local entre la UPF i l’Ajuntament de Barcelona, creada l’any 2017 amb l’objectiu de fomentar la docència, la recerca i la difusió dels coneixements en l’àmbit de la Política Econòmica Local. Totes les jornades es desenvolupem al centre InnoBA de Barcelona Activa.