Vés enrere ES PRESENTA L’OBRA “PARADOS EN MOVIMIENTO”, EL LLIBRE QUE TRANSFORMA LES DADES DE L’ATUR EN UNA REALITAT HUMANA

Escrit pels professors de la Universitat Pompeu Fabra Jordi Guiu i Pere Jódar, “Parados en Movimiento” analitza la situació de les persones aturades de llarga durada i el seu cicle de recerca de feina i de supervivència

22.03.2019

“Parados en Movimiento” editat per Icària Editorial, ha estat escrit pels dos sociolegs del Departament de Ciencies Politiques de la Universitat Pompeu Fabra, Pere Jódar i Jordi Guiu i ha nascut després d’un procés d’entrevistes amb persones abocades a l’atur de llarga durada i que tot i els seus esforços i moviments, no entren al mercat laboral. El llibre reflecteix les caminades per polígons industrials per lliurar currículums, els cursos de formació, els intents d’emprendre un negoci... i també la solidaritat de la família, dels amics i dels veïns amb les persones aturades.

Pere Jódar va explicar que “la gran recessió que ens diuen que estem vivint la podem titllar de la gran estafa. Estem vivint augment dels impostos, encariment de vida i reducció dels salaris i de la renda. La precarietat laboral afecta a tothom. La línia que separa el treballador fixe del precari, del precari de l’aturat i de l’aturat a l’exclòs és cada vegada més prima.

L’altre co-autor del llibre, Jordi Guiu, remarca clarament el desig de les persones aturades de treballar: “És una necessitat de supervivència, però també ho afegeixen per sentir-se útils i gaudir d’autonomia personal i d’independència econòmica. Els aturats són ciutadans empobrits, però no pobres persones.

El director de la Càtedra de Política Econòmica Local, David Sancho, juntament amb Francisco Ramos Martín, Director Executiu d'Estrategies de Foment de l'Ocupació de Barcelona Activa, van donar la benvinguda a la presentació i van remarcar que obres com aquesta ajuden a entendre les transformacions socials. La presentació de l’obra va ser introduïda per Teresa Torns, professora jubilada, qui considera que aquest llibre és “un respir i un testimoni important sobre una realitat que de vegades queda amagada. L’atur ha tingut sempre rostre femení i ara li hem sumat els joves i la gent més gran de 50 anys.

L’acte s’ha celebrat a la sala Emprèn del Centre Barcelona Activa de Glòries i ha comptat amb una quarantena d’assistents, que van poder formular qüestions als autors del llibre.