Vés enrere Dret Penal i Cinema

Dret Penal i Cinema

05.02.2019

Des dels seus inicis, l’art cinematogràfic ha mostrat un gran interès pels temes referits a la justícia i el dret penal: crims de tot tipus (contra les persones, la propietat...); càstigs (imposats i no imposats, justos i injustos); judicis i, és clar, presons (amb presos que es resocialitzen i d’altres que augmenten la seva perillositat). No obstant això, el camí es pot recórrer en ambdós sentits, i és igualment enriquidor tractar el dret penal i els seus temes des del cinema. Pedagògicament, això ofereix l’avantatge d’introduir variables diferents d’anàlisi al tractament del crim i el seu càstig.

El cinema constitueix una fructífera eina docent, donada la seva capacitat d’aconseguir que l’alumnat capti, comprengui i avaluï les conseqüències pràctiques que implica l’aplicació del dret penal. En aquest curs, doncs, es pretenen analitzar alguns dels temés més fonamentals de les ciències penals a través de diverses pel·lícules, per tal que els joves estudiants coneguin i entenguin les conseqüències de la delinqüència de manera més profunda, real i tècnica. La finalitat última és augmentar la seva capacitat crítica i de compromís amb una aplicació el més justa possible del dret penal, visionant una pel·lícula a cada classe per tal de discutir-la després.

I. PRINCIPIS DEL DRET PENAL

Tema 1. Principi de responsabilitat pel fet: mesures de seguretat predelictives

Minority report

II. TENDÈNCIES POLÍTICO-CRIMINALS

Tema 2. La protecció de la llibertat sexual

Una joven prometedora

III. PART ESPECIAL

Tema 3: “Terrorisme”

En el nombre del padre

Tema 4: “Avortament”

Juno

Tema 5: “Genocidi”

Hotel Ruanda

Professorat

Mariona Llobet Anglí és investigadora postdoctoral de dret penal i criminologia a temps complet a la UPF. La seva tesi, "Derecho penal del terrorismo doctoral", tracta sobre el terrorisme i els límits de la seva punició en un estat democràtic, un tema relacionat amb algunes de les sessions d'aquest campus. Per elaborar-la va fer una estada d’investigació de sis mesos al Center on Law and Security, adscrit a la Universitat de Nova York, amb una beca BE atorgada per la Generalitat de Catalunya. També ha fet estades postdoctorals en altres centres europeus i americans: Universitat Autònoma de Madrid, Universitat de Buenos Aires, Universitat de Roma 3, Institut Universitari Europeu de Florència, Universitat Americana (Washington DC), Universitat Bocconi (Milà) i Max Planck Institute (Friburg, Alemanya). A més, és autora d’una quarantena d’articles i ha impartit nombrosos cursos, seminaris i conferències en diferents universitats espanyoles, europees i llatinoamericanes. En aquest campus s’encarregarà de tres sessions (temes 2, 3 i 4).

Ana Garrocho Salcedo és professora visitant de dret penal a la Universitat Carlos III de Madrid, on es va doctorar el 2014 amb menció europea i premi extraordinari de doctorat. Així mateix, codirigeix el màster universitari en Dret Penal i Processal Penal d’aquesta universitat. Les seves principals línies d’investigació se centren en la part general del dret penal internacional, l'omissió, el delicte d’assassinat i les penes d’allunyament en els delictes de violència de gènere. Ha fet estades de recerca a Alemanya, a les universitats de Colònia i de Gotinga i, més recentment, a la Universitat Humboldt de Berlín. En aquest campus s’encarregarà d’una sessió (tema 5).

Leopoldo Puente Rodríguez és professor ajudant doctor de dret penal a la Universitat Autònoma de Madrid. Té el doble grau en Dret i Ciències Polítiques i Administració Pública per la UAM. Posteriorment als seus estudis de grau ha continuat la seva formació a la mateixa universitat cursant amb èxit tant el màster en Accés a la Professió d’Advocat (amb menció d’honor) i el màster en Dret Penal. L’any 2012 va rebre el primer premi en la segona edició del premi Joven Investigador (organitzat per la Facultat de Dret de la Universitat Autònoma de Madrid).  En aquest campus s’encarregarà d’una sessió (tema 1).

Bibliografia:

GARROCHO SALCEDO. La responsabilidad del superior por omisión en derecho penal internacional. 2014.

LLOBET ANGLÍ. Derecho penal del terrorismo. 2010.

MIR PUIG. Introducción a las bases del derecho penal. 2a. ed. 2003.

PUENTE RODRÍGUEZ. La peligrosidad del imputable y la inimputabilidad del peligroso. 2021.

Places: 25

Destinataris: estudiants de tercer i quart d'ESO, primer de batxillerat i cicles formatius de grau mitjà

Llengües: català i castellà

Dates i horari: del 8 al 12 de juliol, de 9.30 a 14.00 h