Atrás Lliçó inaugural del grau en Medicina 24/10 a les 10.30h a càrrec de Josep M. Antó i Sara Avila

Us convidem a les lliçons inaugurals dels Graus de la Facultat de Ciències de la Salut i de la Vida de la UPF.

19.10.2022

La lliçó inaugural del grau en Medicina tindrà lloc el proper 24 d'octubre a les 10.30h a la Sala Josep Marull del Campus Universitari Mar. La lliçó anirà a càrrec de Josep Maria Antó (Professor de Recerca a l'Institut de Salut Global de Barcelona ISGlobal i Catedràtic Emèrit de Medicina a la Universitat Pompeu Fabra) i Sara Avila (graduada en Medicina per la UPF i Doctora al Centre Hospitalier Universitaire Vaudoise, CHUV Lausanne) que pronunciaran la lliçó “Els reptes de la medicina a l'era de l'antropocè”. La sessió es podrà seguir en streaming.

Resum de la lliçó

Vivim un temps de reptes extraordinaris. Entre aquests, les crisis del clima i dels sistemes naturals de la Terra han posat de manifest la necessitat urgent de reconduir el desenvolupament social i econòmic dins dels límits sostenibles de la Biosfera. Les metgesses i els metges, i tota la comunitat universitària no pot restar al marge d’aquests reptes i de les possibles solucions. En aquesta Lliçó Inaugural la Sara Avila i el Josep M Anto presentaran l’enfocament de salut planetària com una nova manera de pensar la salut i el desenvolupament que integra la salut humana i la salut del Planeta. Introduiran el concepte d' Antropocè per tal de demostrar que el benestar del planeta i la salut humana estan estretament interrelacionades: avui i en el futur res que no sigui bo pel Planeta ho serà per la salut dels més joves i de les futures generacions. Durant la seva presentació faran referència a la Iniciativa de Benestar Planetari de la UPF, i mostraran com algunes de les accions més necessàries per aturar l'escalfament global poden a l’ hora tenir immensos beneficis per la salut humana. Exposaran també com grups d'estudiants de medicina d’arreu del Món s'han mobilitzat per fer presents aquests reptes i les possibles solucions en els currículums de les seves universitats.

Biografia dels ponents

Josep M. Antó és Professor de Recerca a l'Institut de Salut Global de Barcelona (ISGlobal) i Catedràtic Emèrit de Medicina a la Universitat Pompeu Fabra (UPF). La seva formació com a pneumòleg i epidemiòleg s'ha traduït en una llarga dedicació a la investigació de les malalties respiratòries com l'asma i la MPOC, amb especial interès en el coneixement dels seus determinants ambientals i en la seva prevenció. Entre altres rols de lideratge ha estat Director Fundador del Centre de Recerca en Epidemiologia Ambiental (CREAL) (2005-2016) i Director Científic Fundador de ISGlobal (2016-2019). En els darrers anys, s'ha dedicat plenament a les estratègies de salut ambiental per fer front a la crisi del clima i als reptes de l ‘Antropocè, promovent el concepte de Salut Planetària a nivell local i internacional. El 2018, va contribuir al llançament de la Iniciativa de Benestar Planetari de la UPF.  Al 2021 va ser designat co-president de la iniciativa Lancet Countdown on Health and Climate Change a Europa.

Sara Avila és graduada en Medicina per la Universitat Pompeu Fabra i Doctora al Centre Hospitalier Universitaire Vaudoise, CHUV Lausanne.