Vés enrere Converteix l’avaluació en una oportunitat d’aprenentatge a través dels exàmens col·laboratius

09.03.2023

L’avaluació en dues fases (two-stage exams) és un model innovador que presenta molts beneficis per a l'aprenentatge ja que incorpora elements formatius a l'activitat de l'avaluació. La University of British Columbia (UBC) és una institució de referència en l'aplicació d'aquest model, que utilitzen des del 2014 (vegeu el vídeo).

És fàcil d’aplicar perquè parteix d’un model tradicional d’avaluació individual, sobre competències específiques, i hi afegeix una segona fase de treball col·laboratiu. Aquesta segona fase es basa a fer el mateix examen o similar però en un grup reduït de 3-4 persones.

Els resultats posen de manifest que durant la realització de l'examen en grup els estudiants reben retroalimentació immediata dels seus companys, la qual cosa impacta directament en el seu rendiment i en la comprensió dels continguts específics de les assignatures, ajudant-los a corregir aprenentatges erronis.

Amb aquestes avaluacions en dues fases els estudiants treballen col·laborativament i arriben a consensos posant en marxar diferents estratègies d’argumentació i cooperació. Així mateix, els resultats del projecte evidencien que aquesta dinàmica prepara els estudiants per a la discussió reflexiva i millora la retenció i consolidació dels aprenentatges, alhora que incrementa tant la competència per treballar en equip com la competència en comunicació.

L’avaluació en dues fases va ser experimentada a la Facultat de Ciències de la Salut i de la Vida durant el curs 2020-2021 i, posteriorment, al curs 2021-2022, es va aplicar a diferents assignatures de la UPF amb un projecte llençat des de la Xarxa d’Innovació.

Si vols conèixer més sobre aquest model d’avaluació formativa i col·laborativa, consulta aquesta infografia (pdf) o demana assessorament al CLIK a través del CAU.

04. Educació de qualitat