Vés enrere EXPOSICIÓ EVIDÈNCIA, de Joan Fontcuberta (25 de novembre del 2021 - 31 de març de 2022)

Amb aquesta exposició, que materialitza l'acord amb la Fundació Vila Casas, inaugurem un espai amb personalitat cultural, que enriqueix la UPF, el campus del Poblenou i el projecte global de l'Àrea Tallers i obrim, aquest espai de recerca i transferència, al conjunt de la comunitat universitària i a la ciutadania del nostre entorn.

19.11.2021

La inauguració tindrà lloc el dimecres 24 de novembre, a les 18.30 hores, a l’Àrea Tallers del campus del Poblenou. A l’acte hi participarà Joan Fontcuberta, fotògraf; Oriol Amat, rector de la UPF; Jordi Balló, director del Departament de Comunicació de la UPF, i Àlex Susanna, director d’art de la Fundació Vila Casas.

L´exposició “Evidència”, de Joan Fontcuberta, nascuda de l´acord entre la Universitat Pompeu Fabra i la Fundació Vila Casas, va estrenar la Galeria Àrea Tallers i forma un díptic amb “Monstres”. Exhibida a les instal·lacions de la Fundació Vila Casas, “Monstres” és la primera col·laboració de la Universitat amb la institució per potenciar la interacció entre art i investigació, en què van participar alumnes i professors de Comunicació Audiovisual i artistes del programa “En Residència”.

Del 25 de novembre del 2021 al 31 de març de 2022
Galeria Àrea Tallers

Tota fotografia manifesta la constatació d’un fet: allò que ens mostra ha passat davant de la càmera. Aquesta aparent obvietat sustenta justament la bastida ontològica de la funció documental de la fotografia. És per aquesta força d’evidència que la utilitzem en els documents d’identitat o per il·lustrar notícies a la premsa.

Des d’una perspectiva històrica i cultural, la fotografia va establir un pacte mimètic amb la realitat. Si filem prim, però, haurem de convenir que les fotografies són imatges constituïdes per formes, textures i colors, més o menys ordenats, que un espectador o espectadora visualment alfabetitzat serà capaç d’interpretar. O tal vegada no és tan senzill i per aquest motiu els actuals programaris de reconeixement d’imatges resulten tan deficients. És fàcil descriure el que veiem fent servir repertoris limitats d’etiquetatges o categories semàntiques convencionals. Però és impossible, en canvi, assignar significats plausibles quan en desconeixem el context. Una fotografia sense context esdevé un enunciat equívoc i, per tant, un estímul de la imaginació.

Aquí es presenta un conjunt de fotografies extretes de l’arxiu de la revista mexicana Alarma!, especialitzada en temes de 'sang i fetge'. Desproveïdes de peu de foto, ignorant la situació i les circumstàncies en què van ser fetes, sense cap dada que ens orienti més enllà de la seva procedència, aquestes imatges ja no testimonien res més que la seva pròpia ambigüitat: ja no són documents sinó monuments a una especulació enfollida.

EL JOC DE L'STORYTELLING

Una imatge és sempre una pantalla on es projecta la nostra experiència prèvia i ens sotmet, en conseqüència, a una mena de test de Rorschach –aquella prova psicològica de la percepció en què se’ns demana els sentits evocats per unes taques abstractes.

Qualsevol fotografia pot ser, doncs, l’inici d’un relat. Aquí se'ns proposa que ens embarquem en aquest repte. Què ens sembla que expliquen aquestes fotografies? Què suggereixen? Quina podria ser la seva petita història? Sens dubte cada persona aportarà versions diferents en funció del seu àmbit de coneixement i de la seva creativitat, bo i demostrant com les fotografies són evidència (?) de moltes coses a l’hora.

L'exposició inclou un vídeo en què diferents professionals comenten les fotografies sense conèixer-ne l'origen o el context. A partir de les seves diverses perspectives es dibuixa un ventall de possibles interpretacions que arrenca les fotografies de la seva funció de document i posa de manifest la seva profunda ambigüitat.

CRÈDITS EXPOSICIÓ:

• Concepte i obra: Joan Fontcuberta
  • Direcció d'Art FVC: Àlex Susanna
  • Coordinació: Mercè Vila Rigat i Albert Elduque Busquets
  • Disseny Expositiu: Guri_Casajuana
  • Premsa i Comunicació: Neus Pérez Garcia i Diana Juanpere Dunyó
  • Imatge Gràfica: Bàrbara Astals
  • Producció i Retolació: EGM
  • Assegurances: Hiscox

CRÈDITS VIDEO

El vídeo ha estat produït pel projecte de recerca MOVEP (Los motivos visuales en la esfera pública. Producción y circulación de imágenes del poder en España, 2011-2017), finançat pel Ministerio de Economía, Industria y Competitividad i l'AEI (Agencia Estatal de Investigación/FEDER, UE), els investigadors principals del qual són els professors Jordi Balló i Ivan Pintor.

• Realització: Ana Aitana Fernández, Marc Samper i Carolina Sourdis a partir de la conceptualització i el guió de Joan Fontcuberta i Jordi Balló.
  • Producció: Teresa Roig
  • Direcció de fotografia: Marc Samper