Vés enrere Recerca i cultura, ingredients de la quarta jornada de les aules de gent gran

Recerca i cultura, ingredients de la quarta jornada de les aules de gent gran

Una desena d’aules d’extensió universitària per a la gent gran adscrites a la Universitat han participat en la trobada, en què han pogut conèixer diverses recerques que porten a terme joves investigadors del DTIC i visitar alguns dels espais i obres del circuit UPF Art Track.
14.02.2018

La Jornada de les Aules d’Extensió Universitària per a la Gent Gran de la UPF ha tingut per segona vegada com a escenari el campus de la Ciutadella, que ja va acollir la trobada del 2015, mentre que les del 2016 i del 2017 van transcórrer als campus del Poblenou i del Mar, respectivament.

Els prop de 170 participants en la quarta edició de la jornada formaven part d’una desena d’aules, del total de tretze adscrites a la UPF: Arenys de Mar, Argentona, Badalona, Barcelona-CIC, Barcelona-Sant Andreu, Masnou, Santa Coloma de Gramenet, Solsona, Tiana-Montgat i Vilassar de Mar. Aquesta darrera és la primera vegada que hi participa, ja que fa poc més d’un mes que s’ha afegit al programa.

“Avui volem donar-vos diferents pinzellades, més enllà de les humanitats, de diverses de les recerques de l’àmbit de la tecnologia que porta a terme gent jove a la nostra universitat, per tal que us en feu una idea”, ha explicat Mònica Figueras, vicerectora de projectes per al compromís social i la igualtat.

La vicerectora ha destacat que l’objectiu principal de la trobada és un acostament de les aules a la Universitat, un fet que amb les seves activitats habituals és una mica difícil d’aconseguir: “Volem que us sentiu membres de la comunitat universitària, que noteu que formeu part del nostre projecte, i que vegeu el funcionament de la universitat en el seu dia a dia, amb estudiants, professors i cultures acadèmiques diferents”.

Mònica Figueras, que ha remarcat que la trobada serveix també per posar-se en contacte amb altres aules i compartir experiències, ha emfasitzat l’abast de la tasca que té encomanada la universitat, més enllà de la docència i la recerca: “La institució s’ha d’arrelar a la societat, ha de crear sinergies amb l’entorn, ajudar el seu desenvolupament i crear valor”.

A la part final de la seva intervenció, la vicerectora ha recordat diversos dels projectes que porta a terme la UPF per aconseguir aquest propòsit, com són les activitats adreçades a desvetllar la vocació científica a estudiants de secundària (Campus Júnior, Projecte Guiatge, HumaniTast) i de primària; afavorir el debat social (Diàlegs Humanístics) o obrir la docència a la societat (programa UPF Sènior o els cursos MOOC), entre d’altres.

Presentació de quatre recerques de l’àmbit de les TIC

En una segona part de la jornada, quatre joves investigadors, doctorands del Departament de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions (DTIC-UPF), han presentat de manera entenedora la seva recerca.

Tots ells havien estat participants del Rin’4, una competició en la qual els estudiants de doctorat de la Universitat presenten oralment, i durant quatre minuts, la seva recerca a un públic no especialitzat.

Les persones que han exposat la seva recerca, el grup al qual estan vinculats i el títol de la presentació, han estat les següents: Jordina Torrents, doctoranda al grup de recerca SIMBIOsys, ha parlat de “Planificació i navegació quirúrgica en cirurgies mínimament invasives: la síndrome de transfusió feto-fetal”. Seguidament, Jesús Bas, investigador del Laboratori de Recerca en Infància del Centre de Recerca en Cognició i Cervell (CBC), ha exposat “Mana qui té més recursos? Com els bebès entenen el lideratge”.

Les dues recerques restants han estat explicades per Angel-David Blanco Casares, investigador del Grup de Recerca en Tecnologia Musical (MTG), amb el títol “L'impacte social de las tecnologies musicals”, i Andrea Riquelme, estudiant de doctorat del Centre de Cervell i Cognició (CBC), ha fet una exposició  sobre “Cervell social, cos social: com influencien els altres en el nostre moviment”.

Després de cada presentació, el públic assistent ha fet diverses preguntes als investigadors i s’ha interessat per la seva tasca, així com per per les implicacions i els avenços socials que aconsegueixen.

La darrera part de la jornada ha consistit en una presentació del circuit cultural “UPF Art Track”, a càrrec de Cristina Oliva, directora del campus de la Ciutadella, a partir de la visualització de diferents vídeos explicatius.

Totes les persones que ho han volgut han pogut visitar alguns dels espais i obres que formen part d’aquest circuit, com l’avantsala i la sala Tàpies, el Memorial Democràtic del pati de l’edifici Roger de Llúria, l’escultura "L'Escala de l’enteniment", obra de Alfonso Alzamora, o el Dipòsit de les Aigües.