Vés enrere Millorar les polítiques públiques amb l'estudi de la relació entre jubilació, cura i benestar de la gent gran

Bruno Arpino, professor del Departament de Ciències Polítiques i Socials de la UPF, és el coordinador del projecte CREW, en el qual participa un consorci de sis institucions d'Europa i el Canadà.
13.02.2018

"Care, Retirement & Wellbeing of Older People Across Different Welfare Regimes" (CREW) és un projecte centrat en les relacions entre la cura, la jubilació i la qualitat de vida de la gent gran en diferents règims de benestar.

Format per un consorci de sis institucions europees, coordinades per la UPF, té una durada de tres anys (2017-2019) i forma part del programa Joint Programming Initiatives (JPI) "More Years, Better Lives", finançat per la Comissió Europea.

Bruno Arpino, professor del Departament de Ciències Polítiques i Socials de la UPF i codirector del Centre d'Investigació i Desenvolupament en Metodologia de l'Enquesta (RECSM), és el coordinador del projecte, per al qual la Universitat Pompeu Fabra rebrà prop de 150.000 euros de finançament, sobre un total de 879.000 euros obtinguts pel consorci.

CREW vol omplir llacunes clau en l'àmbit de la recerca en aquest àmbit, i contribuir en última instància amillorar el coneixement que informa les polítiques socials. L'objectiu final del projecte és garantir un envelliment agradable i amb qualitat de vida, així com la igualtat d'oportunitats en aquesta etapa. I això tant per a homes i dones com per persones de diferents grups socioeconòmics.

Diferents eixos d'anàlisi al voltant del benestar

CREW englobarà quatre grans eixos d'investigació: en primer lloc, estudiarà els aspectes que determinen la salut i el benestar sobre la tercera edat. En segon lloc, descriurà els patrons de la cura de les persones i l'impacte d'aquesta atenció sobre el benestar dels cuidadors. En tercer lloc, analitzarà els reptes a què s'enfronten els sistemes de pensions, com a conseqüència dels canvis en la dinàmica familiar i en els patrons de treball. Finalment, examinarà la població de gent gran sense familiars propers, a partir de l'estudi de les seves característiques i de la manera com l'estat del benestar contribueix a la seva qualitat de vida. Les polítiques de gènere i de benestar són temes transversals d'aquests quatre eixos.

Un projecte que vol impactar en la societat civil i en les polítiques públiques

CREW pretén millorar el coneixement dels diferents determinants de la salut i la qualitat de vida pel que fa a la gent gran, i ajudar a identificar els grups amb més risc de patiment en aquests àmbits. També avaluarà les conseqüències de la cura que la gent gran proporciona tant als seus néts com a altres persones grans. Aquesta tasca aporta beneficis notables, i cal tenir-ho en compte, donat l'escenari d'envelliment de la població cap al qual ens encaminem.

D'altra banda, CREW analitzarà la interrelació entre la jubilació i el benestar, i ho farà a partir de l'estudi dels possibles problemes que hi ha en l'establiment de les pensions actuals, especialment per a aquelles persones amb trajectòries laborals molt fràgils. A més d'intentar comprendre els canvis de la salut de la gent gran i el benestar subjectiu relacionat amb la jubilació, s'investigaran els contextos polítics que afavoreixen les transicions reeixides entre la feina i la jubilació.

Finalment, el projecte intentarà mostrar les implicacions que suposa l'envelliment en soledat. La proporció de persones grans que tenen pocs familiars vius, o bé amb familiars que viuen lluny o que treballen a temps complet, probablement augmentarà en un futur pròxim. Comprendre les necessitats d'atenció d'aquesta població en creixement és crucial per al disseny de polítiques socials.

A part de la UPF, els altres investigadors principals i institucions implicades en aquest projecte transnacional, que aportaran coneixements teòrics i metodològics des de diferents disciplines (com la demografia, la sociologia, la política social, l'economia i l'estadística social) són els següents: Anne Gauthier (Netherlands Interdisciplinary Demographic Institute, Països Baixos), Ester Rizzi (Universitat Catòlica de Lovaina, Bèlgica), Gustavo de Santis (Universitat de Florència, Itàlia), Maria Letizia Tanturri (Universitat de Pàdua, Itàlia) i finalment, Rachel Margolis, de la Universitat de West Ontario (Canadà).