Activitats durant la Setmana Internacional de l'Accés Obert 2018

Del 22 al 26 d’octubre, la Biblioteca va oferir: el Curs Micro-MOOC, impartit en català i en anglès, via Twitter, en què es van tractar els temes següents: introducció a l'accés obert, publicar en accés obert, dades de recerca, llicències de publicació, drets d'autor, visibilitat i impacte.

A més, a la guia de Publicar en accés obert s’hi van incorporar:

• Dades sobre l'estat de l'accés obert a la UPF
  • Nous vídeos que expliquen com publicar en accés obert i fer un pla de gestió de dades
  • L’eina Unpaywall, que ajuda a detectar articles de recerca en accés obert

Millores al servei de préstec de portàtils

Aquest curs d’han incorporat les millores següents al servei:

• Enviament d’un avís quan el préstec del portàtil estigui a punt de caducar.
  • A més dels programaris d’ús general instal·lats localment, també inclouen el sistema MyApps (els mateixos programaris que a les aules d’informàtica).
  • Renovació de 45 portàtils de préstec per uns LENOVO V130 14’’ amb processador Intel Core I3 a la Biblioteca del Campus Universitari Mar.

Nou servei d'emissió de certificats idCAT al Punt d'Informació a l'Estudiant

El mes de maig es va posar a disposició de tothom que ho necessiti un certificat digital per fer tràmits amb les administracions públiques. Només cal:

• Omplir un formulari de sol·licitud.
  • Anar al Punt d'Informació a l'Estudiant de la UPF o a qualsevol altra entitat de registre idCAT amb l'original i una fotocòpia del DNI o document identificatiu, per validar la identitat.
  • Descarregar el certificat a l'ordinador on es vulgui fer servir, amb la informació que s’haurà rebut per correu electrònic un cop validada la identitat.

Torna el Bufet Llibre

Se'n van celebrar dues edicions a la Biblioteca/CRAI del Poblenou: del 10 al 14 de desembre del 2018 i del 18 al 22 de març del 2019.

El Bufet Llibre promou que els llibres o altres documents que, per motius diversos (duplicats, temàtica no adient, etc.), no s'integren al fons bibliogràfic de la Biblioteca puguin ser reutilitzats.

Fons Periodístic Jaume Guillamet a la Memòria Digital de Catalunya

La Biblioteca de la UPF va digitalitzar tota la producció periodística del professor i catedràtic Jaume Guillamet i Lloveras, i es pot consultar a la Memòria Digital de Catalunya (MDC). La col·lecció, que comprèn gairebé tots els gèneres periodístics, recull més de 2.000 articles publicats a la premsa local, comarcal i nacional des del 1968, a diaris com Tele/eXpres o Avui, dels quals va ser sotsdirector, entre d’altres capçaleres.

Els originals en paper dels articles que formen aquest fons van ser donats per l’autor a la Universitat, on restaran dipositats a la secció de Reserva de la Biblioteca/CRAI del Poblenou.

Exposicions bibliogràfiques:

Homenatge a Josep Fontana

En el marc de l’homenatge que la Universitat Pompeu Fabra va fer a Josep Fontana, la Biblioteca de la UPF s’hi va afegir amb una exposició bibliogràfica al vestíbul de l’auditori del campus de la Ciutadella (del 16 de novembre al 2 de desembre del 2018), que després va evolucionar cap a l'exposició virtual "Homenatge a Josep Fontana".

Josep Fontana i Lázaro (Barcelona, 1931-Barcelona, 2018) va ser deixeble de grans historiadors, mestre de molts altres i referent en la historiografia catalana i espanyola en les dècades finals del segle XX i en les primeres del XXI. Com a fill de llibreter, al llarg de la seva vida va esdevenir un gran bibliòfil i un incansable comprador i col·leccionista de llibres i documents històrics.

Pel que fa a la seva incomparable biblioteca particular, primer la va cedir a la Universitat Pompeu Fabra i, després, la hi va donar.

Les exposicions són un tribut al professor Fontana, tant per la seva aportació acadèmica i social al coneixement i a la interpretació de la història com pel seu afany i la seva dedicació a aplegar un fons bibliogràfic d’incomparable interès i qualitat i llegar-lo a la Universitat i, en definitiva, a la societat.

Pedrolo, més enllà dels límits

La Biblioteca/CRAI del Poblenou va acollir l’exposició de l’escriptor Manuel de Pedrolo, del 18 de febrer al 10 de març del 2019.

"Pedrolo, més enllà dels límits" era una exposició itinerant produïda per la Institució de les Lletres Catalanes amb motiu de l’Any Manuel de Pedrolo (2018).

La mostra presentava l’ampli univers pedrolià, tant en la seva dimensió biogràfica com literària. Aquesta exposició es va acompanyar d’una àmplia selecció bibliogràfica del fons disponible a la Biblioteca/CRAI.

La Bauhaus, 100 anys

De l’1 d’abril al 31 de maig del 2019, la Biblioteca/CRAI de Ciutadella va acollir l'exposició "La Bauhaus, 100 anys”, per commemorar el centenari del naixement d’una pedagogia artística innovadora.

L'exposició es va emmarcar en l’assignatura Estètica i Filosofia de la Cultura, del grau en Humanitats de la UPF, i va estar produïda pels seus estudiants, amb el guiatge de la professora Tamara Djermanovic.