Vés enrere Els gestos comunicatius dels nadons sincronitzats amb la parla es relacionen amb una millor habilitat per al llenguatge

Segons una recerca del Grup d'Estudis de Prosòdia del Departament de Traducció i Ciències del Llenguatge que ha observat infants als 12 i als 18 mesos, publicat al Infant Behavior and Development.
23.03.2015

­­­Des de ben petits,  els bebès desenvolupen estratègies d'interacció amb l'adult mitjançant l'ús de vocalitzacions i dels primers gestos comunicatius. Se sap que en la comunicació humana, els adults ajusten l'ús de senyals multimodals per tal de gaudir d'una millor eficàcia durant la comunicació

Per exemple, podem fer servir alhora un gest d'assenyalar conjuntament amb la parla per atraure l'atenció del nostre interlocutor cap al referent que volem mostrar. És a dir, en la parla espontània associem contínuament l'ús de gestos comunicatius amb la parla.

El gest d'assenyalar és un indicador molt important de les habilitats comunicatives i lingüístiques de l'infant entre els 9 i els 12 mesos. Estudis anteriors s'havien centrat en l'anàlisi isolada del gest, sense tenir en compte si s'acompanya o no de vocalitzacions.

prosodiaimatgesAlfonso Igualada i Pilar Prieto (ICREA-UPF), investigador i cap de grup, respectivament, del Grup d'Estudis de Prosòdia del Departament de Traducció i Ciències del Llenguatge de la UPF, juntament amb Laura Bosch, investigadora de l'Institut de Recerca en Cervell, Cognició i Conducta  (IR3C) i del Departament de Psicologia Bàsica del la Universitat de Barcelona, van dur a terme un experiment amb infants de 12 mesos per a provar la rellevància de fer servir gestos d'assenyalar sincronitzats amb parla primerenca . Els resultats de l'estudi s'han publicar a la revista Infant Behavior & Development.

Com comenten els autors del treball "per tal de demostrar la rellevància d'aquesta habilitat es va estudiar el desenvolupament del llenguatge posterior, als 18 mesos, quan els infants compten amb un vocabulari variat i comencen a fer les primeres combinacions de paraules".

Els resultats  de l'estudi mostren que els infants de 12 mesos són capaços de fer servir les produccions multimodals com una estratègia comunicativa per dirigir  l'atenció del adult quan aquest no mira cap a l'objecte de referència.

Segurament aquesta estratègia comunicativa de l'infant és més efectiva perquè ajuda a què l'adult pugui percebre la mateixa informació mitjançant dos receptors comunicatius: l'auditiu i el visual.

I de fet, com conclouen Igualada i Prieto, "aquesta habilitat primerenca d'atreure l'atenció del adult fent servir dues modalitats comunicatives alhora es relaciona amb millors habilitats del desenvolupament del vocabulari i de la sintaxis als 18 mesos" .

Treball de referència:

Igualada, A., Bosch, L., Prieto, P. (2015), " Language development at 18 months is related to multimodal communicative strategies at 12 months",   Infant Behavior and Development, 39, pp. 42-52.

Altres e-notícies de recerca relacionades:

Com i quan els nadons adquireixen el patró de coordinació entre gest i parla

Els nadons comprenen que el gest comunicatiu s'integra amb la parla