30.10.2017

Andrei Shleifer imparteix la Lliçó d'Economia 2017-18 " Educated Entrepreneurs"

lliçó 2017"Educated Entrepreneurs" és el títol de la Lliçó d'Economia del curs 2017-2018, a càrrec del professor d'Economia de la Universitat de Harvard Andrei Shleifer.

Aquesta conferència inaugural ha estat la 28a. Lliçó d'Economia de la Facultat de Ciències Econòmiques i Empresarials de la UPF.

L'acte acadèmic es va celebrar el 25 d'octubre a l'auditori del campus de la Ciutadella i va comptar amb la presència d'estudiants i professors. Cristina Gelpí, vicerectora de Projectes Docents, va presidir l'acte, acompanyada  pel Prof. Walter García Fontes, degà de la Facultat de Ciències Econòmiques i Empresarials, i José Luis Urbieta, director general d'Unitats de Suport i CFO del Grup Esteve, entitat col·laboradora de la conferència.

La conferència del professor Shleifer va destacar la importància de l'educació i el capital humà en el creixement econòmic. "Quan intentem entendre les fonts de creixement econòmic, veiem que el capital humà sembla ser el principal, però en els darrers anys aquest fet està sent qüestionat", va lamentar.

Segons el Professor Shleifer, no s'ha d'oblidar que persones com Bill Gates, Jeff Bezos i Mark Zuckerberg tenen alguna cosa important en comú: són empresaris altament qualificats. Posteriorment, va exposar diversos exemples que mostren com el capital humà emprenedor marca la diferència i que el nivell de formació de les persones determina si el creixement és més ràpid o més lent.

El professor Shleifer va assenyalar que les innovacions realitzades per empresaris que són imitades i estandarditzades milloren la riquesa, creen llocs de treball i fan que  augmentin els  salaris, a més d'ajudar a crear capital social i millorar l'eficiència del sector públic. "La persistència en l'educació és encara més decisiva que la persistència en les institucions democràtiques", va dir.

A un nivell més local, va assenyalar que les ciutats més dinàmiques i de més ràpid creixement amb els salaris mitjans més alts són les que tenen més persones amb estudis qualificats. D'altra banda, els desequilibris de capital humà són els que determinen les diferències entre regions, dient que "els patrons de creixement són més fàcils d'entendre una vegada que reconeguem el paper fonamental d'empresaris amb un alt nivell de formació".

El professor Shleifer és graduat en Economia per la Universitat de Harvard i doctor pel Massachussets lnstitute of Technology  (MIT) i. Abans d'unir-se a Harvard el 1991, va impartir docència a la Universitat de Princeton i a la Chicago Business School. Va guanyar la Medalla John Bates Clark de l'American Economics Association l'any 1999.

Ha treballat en àrees de govern corporatiu comparatiu, dret i finances, finançament del comportament i economia institucional. Ha publicat sis llibres i, d'acord amb la base de dades Research Papers in Economics (RePEc), és l'economista més citat del món.

Vídeo de la Lliçó