15/10/2021 Lliçó inaugural del curs acadèmic 2021-2022 de la Facultat de Traducció i Ciències del Llenguatge

De la lingüística computacional a una intel·ligència artificial més justa i ètica, a càrrec de la Dra. Ariadna Font Llitjós, Directora de la Plataforma de Machine Learning a Twitter.

29.09.2021

Data: 15 d'octubre del 2021

Hora: 12.30

Lloc: auditori campus del Poblenou

(Si es supera l'aforament màxim de l'auditori, s'habilitaran les aules 52.S29 i 52.S31 per seguir l'acte en streaming)

Resum

En aquesta conferència s'explicarà la trajectòria professional de la Dra Font Llitjós, així com la feina que està fent actualment a Twitter, liderant i fent créixer l’equip que tracta temes d'ètica i transparència, elevant-ne la feina d'investigació a una iniciativa estratègica de tota l’empresa (Responsible Machine Learning). L'objectiu principal de la iniciativa d’un aprenentatge automàtic responsable és arribar a unes decisions de producte, disseny i de software més ètiques i més justes per a tothom. Els tres pilars de Responsible ML són la investigació puntera, l’aplicació del que aprenem a la plataforma de Twitter i la transparència.

A Twitter, on el propòsit és facilitar la conversa i el diàleg públics, l’aprenentatge automàtic es fa servir per identificar contingut que la gent vol veure (elevant-lo) i contingut que pot ser considerat abusiu o tòxic (abaixant-ne el rang). L’aprenentatge automàtic és essencial per erradicar continguts nocius com ara el terrorisme i l’explotació sexual a menors, per exemple.

META, en col·laboració amb altres equips de Twitter, mira de garantir que els algorismes i l’aprenentatge automàtic facin de Twitter un lloc més segur per dur a terme la conversa pública. I quan aquest no és el cas, realitza i comparteix una anàlisi rigorosa de biaixos, i ajuda a prendre decisions per fer els canvis convenients, ja sigui en l’àmbit de l’aprenentatge automàtic o en l'àmbit de producte. Un bon exemple el trobem en l'enquadrament d’imatges, ara fa gairebé un any.

Biografia: Ariadna Font Llitjós és directora de la plataforma de Machine Learning (Aprenentatge Automàtic), que té com a objectiu millorar Twitter mitjançant una intel·ligència artificial (IA) responsable i ètica. La plataforma proporciona les eines i la infraestructura de ML necessaries perquè els enginyers de programari i els equips de producte de Twitter puguin construir models de ML, efectuar-hi experiments i posar en producció el que obté més bons resultats. L’equip de META (ML Ethics Transparency and Accountabiliy; ètica, transparència i rendiment de comptes en l‘aprenentatge automàtic) és una de les quatre àrees clau dintre de la Plataforma de ML a Twitter, i la que porta la iniciativa Responsible ML en l’àmbit de tota l’empresa.

Dintre de Twitter, la Dra. Font Llitjós també té el rol de líder de les funcions tècniques a Nova York; és la responsable de crear i fer créixer els equips d’enginyeria, de producte, de disseny i d'experiència d’usuari; en aquestes tasques mira de promoure una cultura d’inclusivitat i de màxima col·laboració.

Un terme que la defineix és la interdisciplinarietat. Al llarg de la seva carrera sempre ha mirat d'incorporar en totes les seves iniciatives coneixements sobre agile, lean, design thinking i experiència d’usuari. El seu objectiu principal és crear tecnologia que posi en el centre les persones, i no només els usuaris dels productes que desenvolupa, sinó també els mateixos dissenyadors i programadors.

A IBM, la Dra. Font Llitjós va ser directora de desenvolupament de producte i dissenyadora principal a IBM Watson, Data and AI. Hi liderava equips globals d’enginyers i investigadors que s’ocupaven de Watson Discovery, un portafoli ampli de tecnologies d'intel·ligència artificial que incloïa plataforma, aplicacions i productes. Anteriorment va ser directora de tecnologies emergents a IBM Research, que tenia com a propòsit democratitzar la ciència i la tecnologia més punteres. Hi liderava l’equip interdisciplinari que va crear la primera experiència d’usuari en línia que permet accedir a un ordinador quàntic real, així com un SDK de codi obert per escriure experiments, programes i aplicacions (https://www.qiskit.org/). El projecte va tenir tant d’èxit que IBM va crear una nova àrea de negocis, IBM Q, amb la Dra. Font Llitjós al capdavant, liderant el disseny i desenvolupament dels primers productes comercials (https://quantum-computing.ibm.com/). A IBM Research, també va tenir l'oportunitat de crear i fomentar AI Challenges, una nova manera d’organitzar projectes sobre IA i col·laborar entre equips i laboratoris arreu del món.

Ariadna Font Llitjós va estudiar Traducció i Interpretació a la UPF (anglès, alemany i català) i en acabar els cursos de doctorat en Ciència Cognitiva i Llenguatge (UPC, UB, UAB i UPF), una beca de la Caixa li va permetre continuar els cursos de postgrau als Estats Units. Té un doctorat i un màster en Tecnologies del llenguatge i la informació de la Universitat Carnegie Mellon (CMU). La investigació durant el doctorat es va centrar a millorar regles de traducció de manera automàtica a partir de feedback del procés de postedició.

Ariadna Font (Directora de la Plataforma de Machine Learning a Twitter), va ser l'encarregada d'inaugurar oficialment el curs acadèmic 2021-2022 de la Facultat de Traducció i Ciències del Llenguatge de la Universitat Pompeu Fabra. Ho va fer impartint la lliçó “De la lingüística computacional a una intel·ligència artificial més justa i ètica”, a l'auditori del campus del Poblenou el 15 d'octubre del 2021.