Atrás Dijous 13/06/2019, 6a sessió del cicle de converses "Les eines de la cultura": L'arxiu viu: Pablo Laparra conversa amb Maria Arnal i Pablo Gil Rituerto

04.06.2019

La sisena de les trobades del cicle Les eines de la cultura, organitzat per l’Institut de Cultura de la UPF amb la col·laboració de la Fundació Banc de Sabadell, té com a títol L’arxiu viu. Serà una conversa entre Pablo La Parra Pérez, máster en Estudis Comparatius de Literatura, Art i Pensament per la UPF, doctor per la New York University. Coordinador del departament de recerca de l’Elías Querejeta Zine Eskola i director del projecte de recerca Zinemaldia 70 del Festival Internacional de Cinema de Sant Sebastià, Maria Arnal, cantant. Premi Ciutat de Barcelona de Música. Juntament amb el guitarrista Marcel Bagés ha publicat tres discs. El seu darrer treball (45 cerebros y un corazón, 2017) es basa en la remescla de gravacions de camp, arxius sonors recuperats de fonoteques i reinterpretacions de músiques populars i poesia contemporània, i Pablo Gil Rituerto, muntador de cinema i artista visual. En cinema ha treball en Mercado de futuros, Costa da Morte i Idrissa, crònica d’una mort qualsevol. El seu treball de muntatge fotogràfic Jaque va ser seleccionat a Photoespaña i el Festival Docfield de fotografia documental de Barcelona.

La sessió tindrà lloc el dijous 13 de juny a les 19:00 a l’Auditori Mercè Rodoreda del Campus de Ciutadella i està oberta al públic. Es demana inscripció prèvia. La conversa serà en castellà.

Amb la idea d’arxiu viu volem reivindicar les pràctiques de creació i pensament que posen en qüestió la concepció de l’arxiu com la caixa forta institucional que tanca i oficialitza les traces del passat i la memòria. L’arxiu viu és un arxiu obert al remuntatge, constantment sotmès a noves mirades i configuracions, un arxiu que mai no parla només del passat sinó que es confon amb les inquietuds estètiques i polítiques del present. A través del diàleg entre una cantant i compositora (Maria Arnal), un muntador i creador audiovisual (Pablo Gil) i un investigador i professor de cinema (Pablo La Parra) explorarem tot un seguit de projectes que, amb eines diferents però sovint complementàries, plantegen un retrobament amb les imatges, els sons i les experiències de lluita del passat. Addicionalment, també interrogarem la persistència de lògiques institucionals i privatitzadores que, molt sovint, fan materialment impossible l’activació crítica dels arxius.

El cicle s’ha organitzat amb la col·laboració de sis persones que es va formar a la UPF, en el grau en Humanitats, el Màster en Estudis Comparatius en Literatura, Art i Pensament o el Doctorat en Humanitats, als que se’ls hi va demanar que proposessin un tema i dos interlocutors. Els sis han estat seleccionats perquè tots ells tenen activitat professional fora de l’àmbit universitari, amb l’objectiu que puguin servir d’exemple per conèixer models i pràctiques diferents a les que es pot aplicar la formació humanística, més enllà de la docència i la recerca.

Més informació i programa complet

Per aquesta activitat es demana inscripció prèvia. Podeu fer-ho omplint aquest formulari

S'emetrà un certificat d'assistència al cicle amb un mínim de quatre sessions