Atrás El nou curs de la Facultat d'Humanitats s'inaugura amb un col·loqui al voltant de l'humanisme de l'era digital

Luis Collado, director de Google Book Search, i Rafael Argullol, catedràtic d'Estètica i Teoria de les Arts de la UPF, reflexionaran al voltant de les humanitats en relació amb les noves tecnologies, en un acte que tindrà lloc el 21 d'octubre i que fomentarà el debat amb els assistents.
18.10.2009

d'esquerra a dreta: Luis Collado, Javier Aparicio i Rafael ArgullolEl curs 2009-2010 de la Facultat d'Humanitats de la UPF s'inaugurarà enguany d'una manera original i innovadora, amb un format diferent del tradicional acte acadèmic, i obert a professors, estudiants i a tota la comunitat universitària. L'acte, sota el títol " L'humanisme de l'era digital", consistirà en un col·loqui al voltant del tema de les humanitats en relació amb les noves tecnologies i les conseqüències que se'n deriven en l'estudi de les arts i de les lletres.

Per debatre sobre aquesta qüestió i prendre el pols a la convivència entre el món tradicional de la literatura versus el nou món digital, els protagonistes seran dos personatges relacionats amb aquest àmbit però que hi estan implicats a través de dues vies totalment diferents: Luis Collado, director de Google Book Search, i Rafael Argullol, professor del Departament d'Humanitats de la UPF, a més d'escriptor i filòsof.

L'acte, que tindrà lloc el 21 d'octubre a les 12.00 hores a l'auditori del campus de la Ciutadella, estarà presidit per  José María Micó, vicerector de Professorat, i comptarà amb la presència de Mireia Trenchs, degana de la Facultat d'Humanitats. Javier Aparicio, vicedegà de cultura de la Facultat d'Humanitats, serà el moderador del debat.

L'auditori del campus es convertirà en un plató de televisió perquè tot plegat sigui més distès, i perquè el format s'acosti més a una classe-taller participativa que no pas a una conferència. D'aquesta manera l'acte inaugural tindrà com a prioritat fomentar la interactivitat amb el públic assistent, respondre els comentaris i les diferents qüestions que puguin sorgir per part de l'auditori, a partir d'un tema d'interès general que es pot considerar de màxima actualitat.

El món tradicional de l'estudi i la literatura versus el nou entorn digital

Alguns dels temes que es tractaran durant el col·loqui seran els següents: la digitalització, la propietat intel·lectual i el plagi en l'entorn acadèmic; diferents implicacions relacionades amb els continguts en línia (com ara l'accessibilitat i la fiabilitat, la fragmentació i la no linealitat en el seu procés de lectura, si els continguts canvien degut a aquests nous formats digitals, o si aquest nous suports fan canviar els criteris pel que fa a la crítica cultural).

Altres de les qüestions que abordarà el col·loqui seran el procés de desmaterialització de la cultura; el perill de desaparició la consulta de les fonts primàries; els criteris de la selecció de les obres digitalitzades a les biblioteques virtuals (llegim el que volem llegir o bé el que els que cedeixen els drets volen que llegim?), o la fiabilitat i conveniència de la Wikipèdia.

Un altre dels temes centrals del col·loqui serà el programa Google Book Search, del qual Luis Collado és director per al món hispànic i Portugal i màxim responsable del programa Google Book Search Internacional. Aquest projecte, que ha suscitat molta polèmica darrerament en el món editorial, ha fet possible que el buscador Google Books ja hagi digitalitzat en aquests moments més de 100 milions de títols. Sobre aquesta base, es reflexionarà al voltant de la idoneïtat de la cultura, la gratuïtat i els drets d'autor, o les diferents casuístiques que coexisteixen dins dins del món editorial per donar via lliure a la digitalització o bé prohibir-la. Les repercussions legals que aquest fet comporta, com està regulat aquest àmbit a Espanya o la legislació existent als Estats Units, seran altres punts de controvèrsia.

Rafael Argullol, l'altre participant en el col·loqui, és catedràtic d'Estetica i Teoria de les Arts a la Facultat d'Humanitats de la UPF, i va ser director de l'Institut Universitari de Cultura d'aquesta universitat entre els anys 2002 i 2008. Narrador, poeta, assagista, filòsof i defensor del coneixement i la il·lustració, és autor de prop de vint-i-cinc obres dins d'aquests gèneres, i s'acosta cada vegada més cap a una cultura transversal que trenca els gèneres literaris.