Atrás L'ESUP lliura el IV Premi UPF en Enginyeria i Matemàtica Aplicada

L'ESUP lliura el IV Premi UPF en Enginyeria i Matemàtica Aplicada

Un braç robòtic i un estudi sobre la sonoritat ambiental han estat els projectes guanyadors del primer i el segon premi, respectivament. Aquesta edició s'ha caracteritzat per l'elevat nombre i qualitat dels treballs presentats pels estudiants de batxillerat.
21.06.2010

El 21 de juny, a les 16:30, va tenir lloc a l'auditori del campus de la Comunicació - Poblenou el lliurament de la quarta edició del Premi UPF que atorga l'Escola Superior Politècnica (ESUP) al millors treballs de recerca de Batxillerat en Enginyeria i Matemàtica Aplicada.

En el decurs de l'acte, que va estat presidit per Louise McNally, vicerectora de Recerca de la UPF, es van fer públics els guanyadors dels premis, el primer i el segon classificats, així com els cinc accèssits i els diplomes acreditatius d'haver estat finalistes. Enguany, han arribat a finalistes un bon nombre de treballs: 42 treballs, 37 dels quals individuals i 5 col·lectius, la qual cosa és una prova de la bona qualitat de la recerca que s'està duent a terme al batxillerat a Catalunya.

premi esup 2010El primer premi del IV Premi UPF de Treball de Recerca en Enginyeria i Matemàtica Aplicada  ha estat concedit a Sara Argerich Bergadà, de l'IES Guissona (Segarra), pel seu treball " Prototip d'un senzill braç robòtic capaç de donar menjar a un usuari". El segon guardó ha estat per a Alexandre Serra Lanao, de l'Escola Sant Gregori de Barcelona, per l'" Estudi de les condicions acústiques de l'escola: soroll ambiental i intel·ligibilitat de la paraula a les aules".

Un braç robòtic ideat per a possibles tasques humanitàries

El treball premiat sobre la construcció d'un braç robòtic s'estructura en dues parts. En la primera,  l'autor ha realitzat una revisió dels avenços aconseguits dins l'àmbit dels braços robòtics, un estudi de la viabilitat dels materials, ha calculat el pressupost i les seves possibles aplicacions.

En la segona l'autor passa a exposar la planificació, el disseny, i la realització del braç robòtic objecte del treball. En el decurs de la seva gestació, la investigadora va construir un primer prototip,  la millora del qual la va conduir a la realització del prototip final, la construcció del hardware, la part mecànica i la programació del braç necessària per arribar a fer els moviments desitjats. Una possible aplicació del braç robòtic seria oferir serveis a persones amb dificultats de mobilitat per, ajudar-los per exemple a alimentar-se. Per afavorir una major difusió del treball, l'autora ha elaborat una versió del projecte en anglès.

El jurat del IV Premi UPF de Treball de Recerca en Enginyeria i Matemàtica Aplicada  ha estat integrat pels professors Núria Garcia, Rafael Pous, Antoni Ivorra i Vanessa Daza. El jurat ha tingut en compte els dos millors treballs de recerca, dotats amb 600 i 300 euros respectivament, desenvolupats en qualsevol disciplina cientificotecnològica (ciències, tecnologia, matemàtiques, informàtica, etc.), i realitzats durant el present curs acadèmic 2009-2010, en els centres de secundària públics, privats o concertats.

A més de la dotació en efectiu, els autors dels treballs premiats obtindran la gratuïtat de la matrícula per al curs 2010-2011, en cas que l'alumne decideixi accedir a qualsevol dels estudis que ofereix l'Escola Superior Politècnica (Grau en Enginyeria Telemàtica, Grau en Enginyeria de Sistemes Audiovisuals i Grau en Enginyeria en Informàtica). Els accèssits gaudiran d'un ajut equivalent al 50% de la quantia de la matrícula.

L'Escola Superior Politècnica de la UPF ofereix el seu suport, tant als professors com als estudiants, en el desenvolupament dels treballs de recerca en l'àmbit cientificotecnològic. Així mateix, l'ESUP també posa a la disposició dels centres de secundària les seves instal·lacions per a la realització de visites guiades. Per a més informació es pot contactar amb la Secretaria de l'Escola Superior Politècnica.

Els autors i els treballs que han aconseguit un accèssit han estat:

GLÒRIA CASTELLVÍ LINDE "Cadenes de Markov aplicades a la producció d'un viver", Institut Maragall, Barcelona.

GUILLEM BENOSA ESPINET "Disseny i simulació d'un Flying Wing", Institut Leonardo da Vinci, Sant Cugat del Vallès.

MARCEL FARRÉS FRANCH "Música, ment i cor ", IES Rafael de Campalans, Anglès.

FABIÀ SERRA ARRIZABALAGA "Disseny i implementació d'un sistema interactiu sonor", Institut El Sui, Cardedeu.

JORDI BOIX BARÓ "Creació d'un pàrquing robotitzat", GEM Fundació Privada, Mataró.