Atrás Política i emocions, última sessió de CORE

Política i emocions, última sessió de CORE

02.03.2021

El dijous 11 de febrer va tenir lloc la segona sessió de CORE, organitzada de manera virtual, ambb temàtica de “Política i emocions”. La sessió va ser moderada per la Laura Aymerich-Franch.

La primera intervenció va ser a càrrec del Dr. Toni Aira Foix, de la Barcelona School of Management (BSM) de la Universitat Pompeu Fabra (UPF), amb el títol “El gas emocional de la política, no només en campanya”, basada en el seu llibre “La política de les emocions”. Aira va analitzar la construcció gràfica dels partits polítics més representatius d’Espanya, i va destacar que el llenguatge publicitari triomfa en la comunicació política, ja sigui a través del discurs, enfocaments personalitzats (el/la candidat/a és el missatge), i/o generant un impacte emocional.

La segona presentació va ser a càrrec de la Dra. Cristina Sánchez-Sánchez, de la Universitat Oberta de Catalunya, amb el títol “Siempre fuimos felices”, on va destacar com la felicitat és instrumentalitzada com a objecte d’interès polític. En el seu estudi, Sánchez-Sánchez implementa quatre dimensions d’anàlisi: 1) el desajust inicial: la problemàtica social que es vol canviar; 2) l’objecte de valor: l’objectiu que es vol assolir; 3) l’acció: el mitjà per assolir unes condicions vitals millors; i, finalment, 4) el benefici: l’escenari últim a assolir un cop aconseguit l’objectiu. L’autora conclou que les mesures de felicitat determinen el què, el com, els espots electorals i a totes aquelles persones que són representades en els espots polítics.

La darrera presentació va ser a càrrec del Dr. Xavier Ruiz Collantes, de la UPF, amb el títol “Elogio del odio en la política. Contra la apatía y la psicopatía”. Ruiz Collantes ha treballat àmpliament qüestions relacionades amb el populisme i l’anàlisi de la democràcia en mitjans de comunicació. Durant la seva presentació, Ruiz Collantes va desenvolupar una reflexió al voltant de l’emoció política, per demostrar com, sovint, aquesta és criticada quan és present en política. Segons l’autor, la clau d’una comunicació política exitosa està en reivindicar l’empatia i totes les emocions que hi poden conduir.

Per concloure la sessió, Aymerich-Franch va moderar un torn de preguntes obert als assistents. La gravació d’aquesta sessió està publicada i és accessible a la web de CORE en aquest enllaç.