Atrás Investigacions sobre Joventut, Societat i Comunicació

Investigacions sobre Joventut, Societat i Comunicació

30.10.2020

El divendres 2 d’octubre de 2020 va tenir lloc el primer seminari virtual de presentació de tesis i treballs d’investigació del Grup JOVIScom. En aquest seminari van participar Miquel Úbeda Pavia i Katia Núñez de la Universitat de Lleida; i Sonia Páez de la Torre, de la Universitat de Girona.

La sessió, moderada per Priscila Alvarez-Cueva, va tenir una duració de dues hores i es van tractar tres grans temes:

• Una vida a guanyar: precarietats múltiples, subsistències i temporalitats. Una etnografia sobre els joves-adults en situació de vulnerabilitat estructural a les perifèries d’una ciutat catalana de mida mitjana, a càrrec de Miquel Úbeda Pavia.
  • Generació, gènere i violència en agrupacions juvenils: el cas dels Dominican Dont Play i Trinitarios; una etnografia transnacional en barris de Madrid, Nova York i Santo Domingo, a càrrec de Katia Núñez.
  • El procés d’empoderament en joves originaris del Cono Sur Llatinoamericà, a partir de les seves experiències migratòries a Catalunya, a càrrec de Sonia Páez de la Torre.

Durant la seva exposició, Úbeda va fer un recorregut al llarg de la seva tesi doctoral. L’objectiu de la mateixa és analitzar com són les experiències i les pràctiques econòmiques dels joves de classes populars a les perifèries d’una ciutat de mida mitjana. Concretament, tenint en compte experiències vitals, pràctiques econòmiques i de subsistència, impacte en les temporalitats i formes d’intervenció. L’anàlisi d’Úbeda sosté que la situació contextual dels joves en una ciutat com Lleida és fonamental, així com les precarietats múltiples i les pràctiques de subsistència que s’han pogut identificar. A més, assenyala que els elements més importants en la gestió de la incertesa i les expectatives de futur rauen en el dia a dia,  en pensar o desitjar una bona vida i la opció d’imaginar diferents futurs. Algunes de les conclusions que destaca l’autor és la identificació d’alguns joves sotmesos a processos de segregació i disciplina per part de les polítiques actuals. I,  concretament, com aquests joves entaulen relacions més enllà de la materialitat, amb l’objectiu d’aconseguir una vida millor.

D’altra banda, Núñez va desenvolupar la seva tesi doctoral, exposant el seu punt de partida i objectiu general: analitzar com influeixen les categories hegemòniques de generació i gènere en la producció i/o reproducció de les diferents formes de violència entre grups de joves relacionats amb les denominades “bandas latinas”. Entre els resultats més importants del seu treball, destaquen observacions relatives a la violència  estructural a la que estan sotmesos els i les joves, la càrrega social que representa ser-ho, així com els patrons hegemònics de gènere que s’assumeixen i la dimensió transnacional de les agrupacions.

Finalment, Páez de la Torre, durant la seva presentació va analitzar les possibles respostes a la pregunta: “la migració durant el període de la joventut pot ser pensada com un procés d’empoderament?”. D’aquesta manera, l’autora planteja com, durant el projecte migratori dels joves, el procés d’empoderament depèn tant del capital econòmic, social i cultural de partida com del capital simbòlic i nacional reconstituït a la societat d’acollida. Dins dels nivells d’anàlisi que l’autora presenta destaquen: (1) un biograma d’aspectes biogràfics (a partir d’entrevistes) i (2) biografies que es relacionen amb el marc teòric per identificar les trajectòries migratòries de dos tipus: cultural i/o econòmica. Finalment, l’autora remarca la importància de les dimensions i categories temàtiques més rellevants en els gràfics realitzats per les participants, on s’identifiquen els camps d’autonomia, eficàcia, autoestima i capacitat crítica.