Vés enrere I Jornada de Comunicació en Emergències: Deontologia, Actors i Noves Tecnologies

27.11.2015

El passat 5 de novembre es va celebrar la “I Jornada de Comunicació en Emergències: Deontologia, Actors i Noves Tecnologies”, organitzada pel Departament de Comunicació i l'Observatori de la Comunicació Científica (OCC). La inauguració de l’acte va ser a càrrec del Dr. Sergi Cortiñas (director de l’OCC) i de Joan Delort (director general de Protecció Civil de la Generalitat), que va destacar la importància de la informació com a dret ciutadà.

La primera taula es va dedicar a les noves tecnologies en les situacions d’emergència. Hi van intervenir Raúl Montilla (periodista de La Vanguardia), Xavier Ribera (cap de Comunicació de l’Associació Empresarial Química de Tarragona) i Marc Homedes, cap de Comunicació de la Direcció General de Protecció Civil de la Generalitat. La sessió va il·lustrar el fort impacte que eines com Twitter o WhatsApp han tingut en la comunicació d’emergències. Les xarxes socials han permès guanyar rapidesa, viralitat i accés a noves fonts. Malgrat això, com es va apuntar, les noves tecnologies no han de substituir les formes de verificació tradicionals de la informació, tant per part dels mitjans de comunicació com de les administracions i empreses. Per cloure aquesta primera part, el Dr. Felipe Alonso va aportar una reflexió teòrica sobre perquè genera tants problemes la comunicació de crisi.

La segona taula, centrada en la deontologia i les situacions d’aflicció, va ser moderada pel Dr. Salvador Alsius (vicepresident del Consell de l’Audiovisual de Catalunya). Hi van intervenir Marc Garriga (Catalunya Ràdio), Gemma Liñan (8TV) i Mònica Planas (crítica de televisió i professora de la Universitat Ramon Llull). Els ponents van reflexionar sobre els límits entre informació i l’espectacle en el tractament televisiu de les tragèdies, les diferències entre mitjans públics i privats o els protocols per actuar en aquestes circumstàncies. També van repassar casos de bones i males pràctiques en casos com l’accident ferroviari de Castelldefels (2010), l’atemptat de la marató de Boston (2013) o la tragèdia de Germanwings (2014). Per tal de millorar la situació, els ponents van apuntar la necessitat de promoure la pedagogia entre els espectadors i els editors.

La darrera sessió, moderada pel Dr. Carles Pont, es va focalitzar en els actors i reptes professionals de la comunicació. Hi van intervenir Marc Homedes, Ricard Gili i Anna Punsí (Cadena SER). S’hi van tractar qüestions com la cooperació entre periodistes i administracions, l’accés als llocs dels fets, la presència dels polítics en situacions d’emergència o els conflictes que sovint es produeixen entre administracions diferents.