Vés enrere La UPF participa per segon any consecutiu en la selecció del Premi Goncourt: l’Elecció d’Espanya

Set estudiants del grau en Humanitats i la professora Hélène Rufat han pres part aquest trimestre en la deliberació per escollir la novel·la guanyadora del que és la versió espanyola del guardó més prestigiós de les lletres franceses. El procés d’elecció va acabar el passat 31 de març a Madrid, en un acte celebrat a l’Institut Français d’Espagne, amb representació de la UPF en el jurat final, que va escollir l’obra Milwaukee Blues, de l’escriptor Louis-Philippe Dalembert.

12.04.2022

Després que la UPF participés el curs passat per primer cop en la selecció de l’obra guanyadora del Premi Goncourt: l’Elecció d’Espanya (“Prix Goncourt: Le Choix de l'Espagne”), enguany l’Ambaixada de França a Espanya, en col·laboració amb l’Institut Français d’Espagne, entitats organitzadores del certamen, van demanar explícitament a la Universitat que tornés a formar part de la tria i el jurat final, que es va decantar per Milwaukee Blues, de Louis-Philippe Dalembert.

Hélène Rufat: “Que enguany ens hagin demanat específicament tornar a participar-hi vol dir que en la passada edició vam fer una aportació ben valorada”

Aquesta elecció, que va tenir lloc el passat 31 de març a Madrid, en el decurs d’un acte en què la UPF va estar representada, va ser la culminació de tot un trimestre de treball i de debat en el marc de l’assignatura “Estudis de Literatura Francesa: Dones i francofonies” del grau en Humanitats, impartida per Hélène Rufat, professora titular de Llengua i Literatura franceses del Departament d’Humanitats i membre de l’Institut de Cultura (IUC).

Hélène Rufat valora molt positivament l’experiència i la participació de la Universitat en aquest certamen: “Em sembla una activitat molt apropiada per donar visibilitat a les competències francòfones de la UPF, en el marc de les seves capacitats lingüístiques i multiculturals". I afegeix: “Que enguany ens hagin demanat específicament tornar a participar-hi vol dir que en la passada edició vam fer una aportació ben valorada”, assegura.

Un trimestre de treball a la UPF al voltant dels quatre llibres finalistes del premi Goncourt a França

Un grup de set estudiants, al llarg de tres mesos, han tingut accés als quatre llibres (en format pdf) finalistes del Premi Goncourt a França, entre els quals havia de sortir el guanyador de l’Elecció d’Espanya: La plus secrète mémoire des hommes, de Mohamed Mbougar Sarr (Philippe Rey et Jimsaan); Le voyage dans l’Est, de Christine Angot (Flammarion); Milwaukee Blues, de Louis-Philippe Dalembert (Sabine Wespieser) i Enfant de salaud, de Sorj Chalandon (Grasset).

A partir d’un sistema de treball de fitxes de lectura compartides i d’un procés de deliberació, amb una reunió final, els estudiants i Hélène Rufat es van decantar pel llibre La plus secrète mémoire des hommes, de Mohamed Mbougar Sarr. Amb aquesta decisió coincidien amb l’obra que es va proclamar guanyadora del certamen a França, però no amb l’escollida posteriorment pel jurat a Madrid.

Els set estudiants de tercer curs del grau en Humanitats, amb coneixements de llengua francesa (que han obtingut un certificat de l’ambaixada per la seva participació en el premi) han estat els següents: Clàudia Solà, Jule Bougeant (estudiant d’intercanvi Erasmus a la UPF), Paula Estany (doble grau Humanitats i Periodisme), Oriana Villegas, Pau Segarra, Francesc Agustí i Marta Moliner.

La UPF participa en l’elecció de l’obra guanyadora en una trobada a Madrid

L’elecció de l’obra guanyadora, en la que ha estat la cinquena edició del Premi Goncourt: l’Elecció d’Espanya, va tenir lloc el passat 31 de març, a l’Institut Français d’Espagne. El jurat va estar presidit per l’escriptora i periodista Milena Busquets, autora entre altres obres de También esto pasará, i va comptar amb la participació de l’escriptor i crític literari francès Pierre Assouline, en representació de l’Acadèmia Goncourt.

Clàudia Solà, estudiant del grau en Humanitats, acompanyada per la professora Hélène Rufat, hi va ser present per formar part del jurat, juntament amb estudiants portaveus d’altres cinc universitats d’Espanya: Oviedo, Salamanca, Complutense de Madrid, Sevilla i València.

Després del procés deliberatiu (fet en llengua francesa) del jurat, que va haver de fer diverses rondes de votacions, l’obra escollida, d’entre les quatre novel·les finalistes, va ser Milwaukee Blues, de Louis-Philippe Dalembert. Posteriorment, els participants en l’acte van ser convidats personalment per l’ambaixador, M. Jean-Michel Casa, a prendre part en una recepció i un dinar a l’ambaixada francesa a Madrid.

La mort de George Floyd el maig de 2020 va inspirar aquesta commovedora novel·la de Louis-Philippe Dalembert, escriptor de parla francesa i crioll haitià. L’obra posa en escena un heroi imaginari, Emmett, un nen originari d'un gueto negre amb un prometedor talent en el futbol americà, que li augura un futur brillant. La vida, tot i això, el porta per un altre camí fins arribar a un tràgic final.

El “Premi Goncourt: L’Elecció d’Espanya” és una versió del que és el guardó més prestigiós de les lletres franceses, que s’atorga a una obra de ficció en prosa. Se celebra des de l’any 2017 a Espanya, i a hores d’ara, més de vint països pronuncien, cada anyla seva selecció, que implica la traducció de l’obra escollida en la llengua o llengües de cada país.

Notícia publicada per:

Oficina de Comunicació