Vés enrere Les SpreadEDs: 10 solucions per a la innovació educativa

Les SpreadEDs: 10 solucions per a la innovació educativa

EDvidence presenta les 10 iniciatives que participen en el programa de formació, mentoria i recerca científica per validar i accelerar el llançament de les seves solucions orientades a la innovació educativa.

09.03.2021

EDvidence, projecte emmarcat en la Comunitat RIS3CAT Mèdia i liderat per la UPF, és un model d’incubació que promou l’emprenedoria en el sector del coneixement a través de la recerca. El projecte contribueix a enfortir l’estratègia de la UPF en matèria de recerca aplicada i creativa, i a promoure la transferència des de l’emprenedoria en les indústries del coneixement.

Des del mes d’octubre de 2020 un total de 10 iniciatives pedagògiques i del coneixement, que reben el nom d’SpreadEDs, participen d’un complet programa de formació, mentoria i recerca científica per tal de validar i accelerar les seves propostes. L’ecosistema que formen les SpreadEDs és molt heterogeni, però tenen un denominador comú: plantegen solucions innovadores per donar resposta als reptes i necessitats dels nous paradigmes de l’ensenyament-aprenentatge.

Educació adreçada a infants i joves, i propostes de formació per a empreses i organitzacions

Per una banda trobem iniciatives que proposen aplicar metodologies i conceptes propis d’altres àmbits als processos educatius, com el cas de Beebio, que a partir de l’anàlisi en temps real de dades generades per bio-sistemes promou el pensament crític i el comportament ambiental responsable. O la proposta d’MVP Sport, que ha desenvolupat una metodologia basada en els valors positius de l’esport per dur a terme programes de promoció del benestar en institucions educatives, esportives i empresarials. Per altra banda, hi ha propostes que tracten àrees educatives com les matemàtiques des d’una aproximació innovadora, aplicant les STEAM (Ciència, Tecnologia, Arts i Matemàtiques) a l’aula. És el cas de Vikidz i ZimpleMath, que han ideat entorns d’aprenentatge digital basats en dinàmiques de joc per reforçar les habilitats i competències matemàtiques. Seguint la línia de l’aprenentatge a partir de pràctiques lúdiques online, Mosha Games proposa una plataforma de videojocs en línia amb un alt grau de personalització.

L’ecosistema que formen les SpreadEDs té un denominador comú: plantegen solucions innovadores per donar resposta als reptes i necessitats dels nous paradigmes de l’ensenyament-aprenentatge.

També trobem iniciatives com Klasea, una plataforma d’educació en línia en temps real, que respon directament a la necessitat de virtualització de l’educació que s’ha potenciat arrel de la crisi de la Covid-19.

Partint de la idea de posar l’alumne i les seves necessitats al centre del procés d’aprenentatge destaquen el Projecte Òrbita, posa tècniques de la neurociència i la intel·ligència artificial al servei de la detecció de necessitats específiques i dificultats d'aprenentatge; i la proposta de Pentabilities, que promou un nou mètode basat en evidències per identificar i fer seguiment de les habilitats socio-emocionals a les aules.

Més enllà de l’educació dirigida a infants i joves, el programa inclou propostes de formació dirigides a empreses i organitzacions, com és el cas d’Include, que integra realitat virtual, realitat augmentada i videojocs de simulació en les dinàmiques de transmissió del coneixement dins de l’empresa; o la proposta de Cercle, una iniciativa amb clara vocació social que vol promoure un diàleg intergeneracional entre professionals senior i joves que inicien la seva carrera laboral.

EDvidence està liderada per la Universitat Pompeu Fabra i participen grups de recerca de diferents departaments: ComunicacióTraduccióTecnologies de la Informació i les Comunicacions  i Humanitats, coordinats pel Manel Jiménez, professor del Departament de Comunicació de la UPF.

Notícia publicada per:

Oficina de Comunicació