Vés enrere Pau Luque, Alumni UPF, guanya el premi Anagrama amb un assaig sobre la relació entre filosofia, moral i literatura

Graduat en Dret i màster en Estudis Comparatius de Literatura, Art  i Pensament per la UPF, i actualment professor de Filosofia del Dret a la Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM), ha estat premiat per l’obra Las cosas como son y otras fantasías.

06.10.2020

L’escriptor Pau Luque (Barcelona, 1982), graduat en Dret (2006) i màster en Estudis Comparatius de Literatura, Art i Pensament (2008) per la UPF, actualment investigador en Filosofia del Dret a l’Institut d’Investigacions Filosòfiques de la Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM), ha guanyat el 48è premi Anagrama d’Assaig.

Ha estat premiat per Las cosas como son y otras fantasías. Moral, imaginación y arte narrativo, una obra que reflexiona sobre l’art i aprofundeix en les relacions entre moral i ficció i sobre la complexitat dels judicis morals. El llibre vincula el judici ètic amb la creació artística, en el que l’autor considera “una fals dilema” entre suspendre totalment les observacions morals davant d’una obra d’art o aplicar-li els mecanismes propis del codi penal, que acaben amb un “culpable o innocent”.

Es van presentar al premi, dotat amb 8.000 euros, un total de 166 originals de 17 països.

El jurat del premi, dotat amb 8.000 euros, i al qual es van presentar 166 originals de 17 països diferents (dels quals vuit van resultar finalistes) ha estat format per Jordi Gracia, Chus Martínez, Joan Riambau, Daniel Rico i l’editora Sílvia Sesé. “Davant el descrèdit de la ficció i la demanda de realitat, Luque erigeix amb aquest llibre intel·ligent i entretingut un al·legat a favor de la imaginació i un elogi de la incertesa i la imperfecció”, va destacar Daniel Rico.

L’assaig explora temes relacionats amb la imaginació, com ara sobre quin lloc haurien d’ocupar els literats i els artistes als diaris i als magazins; el perquè cultivar la imaginació literària és una manera d’impugnar un clixé misogin; com es pot entendre millor què és el poder quan l’imaginem o de quina manera l’empatia pot amagar intencions innobles. Les cançons i novel·les de Nick Cave; Lolita, de Vladimir Nabokov i El mar, el mar, d’Iris Murdoch, fan de fils conductors de l’obra.

Quan va finalitzar la seva etapa com a estudiant de la UPF, Pau Luque es va desplaçar a Itàlia per estudiar el doctorat en Filosofia del Dret a la Universitat de Gènova (2009). Abans de fixar la seva residència a Ciutat de Mèxic l’any 2014, va ser professor associat de la Universitat de Girona (curs 2012-2013) i professor visitant a l’Instituto Tecnológico Autónomo de México (ITAM). Col·laborador del diari El País i la revista CTXT, és autor de La secesión en los dominios del Lobo, publicat el 2018 per l’editorial Catarata.

Notícia publicada per:

Oficina de Comunicació