Vés enrere Un informe destaca la qualitat de la investigació de l'Aliança 4 Universitats

Un informe destaca la qualitat de la investigació de l'Aliança 4 Universitats

La competitivitat, l'impacte i la producció científica són tres dels punts forts de la investigació de l'Aliança 4 Universitats (A4U), integrada per les universitats Autònoma de Barcelona, Autònoma de Madrid, Carlos III de Madrid i Pompeu Fabra.
18.06.2020

La competitivitat, l'impacte i la producció científica són tres dels punts forts de la investigació de l'Aliança 4 Universitats (A4U), integrada per les universitats Autònoma de Barcelona (UAB), Autònoma de Madrid (UAM), Carlos III de Madrid (UC3M) i Pompeu Fabra (UPF), segons l'Informe 2020 de l'activitat científica de l'A4U, publicat recentment pel Research Institute for Higher Education and Science (INAECU).

L'estudi destaca la qualitat científica i tecnològica de les universitats de l'A4U, tant a nivell espanyol com internacional. Aquestes quatre universitats, per exemple, han obtingut un 17,37% dels projectes d'Horitzó 2020 (H2020), de tot el Sistema Universitari Espanyol (SUE). En aquest context, tenen una mitjana de 1,58 projectes per cada 100 professors, davant dels 0,55 de mitjana de l'SUE.

De la producció total espanyola d'articles científics publicats a la base de dades Web of Science (WoS) en el període analitzat (2009-2018), un 13,6% procedia d'alguna de les quatre universitats que conformen l'A4U. En conjunt, aquestes quatre universitats presenten una alta productivitat, amb 2,11 articles per professor a l'any, superant en 2,62 vegades la mitjana del SUE (0,81 articles per professor / any).

Pel que fa a la qualitat i a l'impacte de les publicacions científiques, l'A4U presenta un major percentatge de documents (55,75%) en revistes del primer quartil (les més prestigioses de cada camp) que el sistema universitari espanyol (52,92%). En relació al nombre de cites, que sol ser un indicatiu de la qualitat i transcendència del treball, l'impacte relatiu de l'A4U al llarg del període analitzat ha estat de 21,27 cites per document, gairebé 4 punts per sobre de l'aconseguit pel conjunt de les universitats (17,62 cites per document). En impacte absolut (nombre total de cites), l'A4U rep el 16,4% de totes les cites rebudes per les universitats espanyoles en el seu conjunt.

Aposta per la internacionalització en la investigació

Les dades d'aquest informe d’INAECU també mostren que la col·laboració de l'A4U evidencia una marcada vocació internacional. Les universitats de l'aliança representen el 15,67% de la col·laboració internacional del conjunt de les universitats espanyoles.

L'informe inclou també una comparativa de l'A4U amb altres sistemes universitaris internacionals. D'una banda, s'analitzen quatre de les universitats de l'associació Yerun (Young European Research Universities Network) millor posicionades en l'última edició del rànquing ARWU (Academic Rànquing of World Universities): Brunel University London, University of Antwerp, Dauphine Université Paris i Tor Vergata University of Rome. I d'altra banda, es pren com a referència les cinc primeres universitats britàniques per nombre de professorat, com són: University College London; Oxford University; Cambridge University; Imperial College of London; i University of Manchester.

L'anàlisi mostra com la qualitat de la investigació de les universitats de l'A4U es manté a un nivell excel·lent també a escala internacional. El seu rang de publicacions en les revistes de WoS és més gran que cadascuna de les universitats de l'associació Yerun incloses en l'estudi, així com de la suma de la producció de les mateixes. Així mateix, l'A4U ocupa la cinquena posició pel que fa a producció en WoS respecte de les universitats britàniques analitzades. La productivitat anual per PDI situa l'A4U en tercera posició pel que fa a les universitats britàniques analitzades, i en segon lloc pel que fa a les universitats Yerun seleccionades.

En el període 2014-2018 les cites per document per l'A4U la situen en segona posició pel que fa a les universitats Yerun incloses en aquest estudi i en cinquena posició davant les britàniques. L'A4U presenta el segon valor percentual més elevat de Highly Cited Papers (publicacions altament citades) respecte de les universitats Yerun seleccionades, i el cinquè valor respecte de les universitats britàniques. Finalment, l'estudi destaca la segona posició de l'A4U en percentatge de publicacions en Accés Obert, respecte de les universitats Yerun seleccionades.

Aquest informe d’INAECU (Institut Interuniversitari de Recerca Avançada sobre Avaluació de la Ciència i la Universitat) conformat per les universitats Autònoma de Madrid i Carlos III de Madrid, avalua la R+D+I de les institucions a través d'un conjunt d'indicadors sobre recursos econòmics, competitivitat, excel·lència, producció científica i tecnològica, visibilitat en els rànquings internacionals i formació investigadora. Per a això, s'han emprat informació obtinguda de l'Observatori IUNE, del Centre d'Informació Tecnològica i Industrial (CDTI), de la Web of Science (WoS), dels rànquings ARWU, QS i THE, de l'Oficina Espanyola de Patents i Marques (OEPM), de l'Oficina Europea de Patents (OEP), del Ministeri d'Universitats i de l'Institut Nacional d'Estadística (INE).

Per a més informació

Notícia publicada per: