Vés enrere Sis investigadors obtenen ajuts ICREA Acadèmia 2019 per potenciar la seva recerca

Es tracta de Xavier Serra i Davinia Hernández-Leo (Tecnologies de la Informació i les Comunicacions); Jordi Garcia-Ojalvo (Ciències Experimentals i de la Salut), Alexandre Coello (Humanitats), Aida Torres (Dret) i Mariano Torcal (Ciències Polítiques i Socials).

14.02.2020

Sis membres del personal docent i investigador de la UPF amb vinculació permanent han estat distingits en el marc de la convocatòria ICREA Acadèmia 2019, un programa per recompensar l’excel·lència investigadora que permet una intensificació de la recerca.

Aquesta distinció que atorga la Institució Catalana de Recerca i Estudis Avançats (actualment, la UPF compta amb un total 25 investigadors que gaudeixen d’aquest ajut) suposa una dotació econòmica de 40.000 euros anuals, durant un període de cinc anys.

Primer ajut per a Davinia Hernández Leo, Alexandre Coello i Aida Torres

Davinia Hernández Leo, catedràtica del Departament de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions (DTIC), és la cap del Grup de Recerca en Tecnologies i Educació (TIDE). La seva tasca es troba en la intersecció de les xarxes i les aplicacions informàtiques, la interacció home-computadora i les ciències de l’aprenentatge; tot plegat emmarcat al camp de tecnologies de l’aprenentatge.

Alexandre Coello de la Rosa, catedràtic contractat del Departament d’Humanitats i membre de l’Institut d’Història Jaume Vicens i Vives (IUHJVV), és expert en la producció històrica i etnogràfica de les missions dels jesuïtes a les Amèriques i a les Illes Marianes. Estudiós de la història llatinoamericana, especialment de l’Amèrica Llatina colonial i de l’església, és expert en identitats ambivalents, hibriditat i sistemes comparatius de classificació social.

Aida Torres és professora agregada de Dret Constitucional del Departament de Dret de la UPF. En els darrers anys, la seva recerca s’ha centrat en la pluralitat de sistemes de protecció de drets a Europa, inclosos la Carta de la Unió Europea i el Conveni Europeu de Drets Humans, i les constitucions nacionals. Ha desenvolupat una teoria del diàleg judicial com a font de legitimitat en la interpretació de drets fonamentals.

Mariano Torcal, Xavier Serra i Jordi García-Ojalvo renoven la seva distinció

Mariano Torcal, que ja havia rebut la distinció ICREA Acadèmia l’any 2014, és catedràtic del Departament de Ciències Polítiques i Socials i director del Centre d'Investigació i Recerca en Metodologia de l'Enquesta (RECM-UPF). Els seus interessos de recerca se centren en els canvis en la confiança política i l’avaluació de la democràcia per part dels ciutadans, produïda per l’expansió de la governança multinivell i la crisi econòmica.

Xavier Serra, que ja havia obtingut aquest ajut en les convocatòries 2008 i 2013, és catedràtic del Departament de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions (DTIC). En aquest departament dirigeix el Music Technology Grup (MTG) i és el cap del Audio Signal Processing Lab (ASP Lab). La seva recerca se centra en la comprensió dels senyals de so i música, combinant el processament de senyals i els mètodes d’aprenentatge automàtic amb tecnologies semàntiques.

Jordi Garcia-Ojalvo també és el tercer cop que rep la distinció ICREA Acadèmia, després de rebre’l en les convocatòries 2009 i 2014. És catedràtic de Biologia de Sistemes i cap del Dynamical Systems Biology Lab del Departament de Ciències Experimentals i de la Salut (DCEXS). L’objectiu a llarg termini del laboratori és comprendre com sorgeix el comportament dels sistemes vius (concretament de les cèl·lules i els teixits) a partir de les interaccions entre els seus components (gens i proteïnes dins de les cèl·lules i cèl·lules dins dels teixits).

Projectar la recerca a escala internacional

El programa ICREA Acadèmia es va llançar el 2008 amb l’objectiu d’incentivar i recompensar l’excel·lència investigadora del personal docent i investigador doctor amb vinculació permanent a les universitats públiques de Catalunya. El fet de ser seleccionats permet als investigadors una dedicació superior en la recerca, una reducció de la seva tasca docent i un important ajut econòmic.

El programa, que augmenta l’impacte i la projecció internacional de la recerca que es porta a terme a Catalunya, prioritza la detecció i l’estímul al professorat amb més potencial de creixement científic, i valora especialment com pot beneficiar la trajectòria investigadora dels candidats.