Vés enrere Com i quan s'adonen els infants del poder i les jerarquies socials?

Com i quan s'adonen els infants del poder i les jerarquies socials?

És el tema d'un treball publicat el 10 de febrer al PLOS ONE, a càrrec de Jesús Bas i Núria Sebastián, membres del Centre Cervell i Cognició, el qual conclou que els infants abans dels dos anys són capaços d'inferir l'estatus social de les persones que els envolten.

11.02.2021

L'ésser humà, com la majoria d'animals socials, tendeix a organitzar-se jeràrquicament. En qualsevol grup o relació social sempre hi ha individus que, per diferents raons, influeixen de manera significativa  en les conductes dels altres. A aquests individus se'ls atribueix el estatus més alt dintre del grup social al qual pertanyen. Com a exemples quotidians de relacions jeràrquiques trobem els progenitors i els menors, el professorat i l’alumnat, els caps i els treballadors, etc.

Donada la omnipresència d’aquest tipus d’organització social, en els últims anys s'ha començat a estudiar com i quan els infants comencen a reconèixer quines persones tenen més o menys estatus social. Específicament, s'ha estudiat la relació entre l’estatus social i la “capacitat de controlar recursos limitats”. Aquest ha estat el punt de partida d'un estudi publicat el 10 de febrer a la revista PLOS ONE a càrrec de Jesús Bas i Núria Sebastián-Gallés, membres del grup de recerca Adquisició de la Parla i Percepció (SAP) del Centre Cervell i Cognició (CBC), centre adscrit al Departament de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions (DTIC) de la UPF.

La recerca mostra que abans dels dos anys els infants són capaços d'inferir el estatus social sense la necessitat de presenciar com un dels individus s’imposa sobre l’altre

Estudiar les relacions de poder més enllà de la força física

"Aquells individus que controlen els recursos acostumen a ser els mateixos que tenen una posició més alta dintre del grup i viceversa. Diferents investigacions han demostrat que abans dels 15 mesos (Mascaro & Csibra, 2012) els infants entenen que aquelles persones que controlen algun recurs, acostumen a controlar-ne d’altres", explica Jesús Bas, primer autor de l'estudi. La major part d’aquestes investigacions s'han basat principalment en el control de recursos mitjançant la força física. "És per això que al Laboratori de Recerca en Infància (LRI) de la UPF vam decidir estudiar si els infants també són capaços d’identificar els individus amb un estatus social més alt quan la força física de les persones no entra en joc".

"Per això vam dissenyar un estudi on infants de 15 i 18 mesos observaven de manera repetida com dues persones volien agafar un peluix al mateix temps. Una d’elles (sempre la mateixa) se’l quedava, mostrant així el seu “poder social”. A diferència d'altres estudis, no s’imposava la força sinó que semblava que una de les persones cedia el peluix a l’altra, mostrant-li així el seu respecte", comenten els autors de l'article.

Estudiant les reaccions dels nens, els investigadors van trobar que només els nens de 18 mesos se sorprenien davant els canvis d'escenari pel que fa a l'estatus social de les persones

Després l’escenari es canviava, i les dues persones volien asseure’s a una mateixa cadira. En aquest moment als infants se’ls va presentar dos finals diferents: que la persona que s’havia quedat el peluix s’asseia a la cadira, o que la persona que havia cedit el peluix s’asseia a la cadira. Estudiant les reaccions dels infants vam trobar que només els més grans (de 18 mesos) es sorprenien quan la persona que havia cedit el peluix s’asseia a la cadira. És a dir, els infants de 18 mesos, però no els de 15 mesos, esperaven que la mateixa persona que “controlava els peluixos” fos la persona que “controlés la cadira”.

Representar l'estatus social és més complex quan aquest no s'associa a la força física, tot i així, els nens reconeixen relacions socials complexes

Aquest estudi mostra que abans dels dos anys els infants són capaços d'inferir el estatus social sense la necessitat de presenciar com un dels individus s’imposa sobre l’altre. A més a més, els investigadors van trobar diferències respecte als estudis anteriors. El fet que els infants més petits (de 15 mesos) no es sorprenguessin al nostre estudi suggereix que representar el estatus social és més complex quan aquest no s’associa a la força física. Aquest resultats evidencien que els infants son capaços de comprendre relacions socials complexes, més enllà d'aquelles establertes mitjançant mecanismes tan primaris com la força física.

Treball de referència:

Jesus Bas, Nuria Sebastian-Galles (2021), "Infants' representation of social hierarchies in absence of physical dominance", PLOS ONE, 10 de febrer. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0245450

Per a més informació

Notícia publicada per: