Vés enrere Sis professors de la UPF podran intensificar la seva recerca gràcies als ajuts ICREA Acadèmia 2018

Joan Benach, Ignacio Lago (ambdós del Departament de Ciències Polítiques i Socials) i Antoni Ivorra (DTIC) han obtingut la distinció per primera vegada, mentre que Francesc Posas (DCEXS) Núria Sebastián (DTIC) i Louise McNally (Traducció i Ciències del Llenguatge) ja han estat seleccionats tres cops.

07.03.2019

Sis investigadors de la UPF han estat distingits en el marc de la convocatòria ICREA Acadèmia 2018, un programa d’intensificació de la recerca adreçat a personal docent i investigador de les universitats públiques de Catalunya. Aquesta distinció (actualment, la UPF compta amb un total 22 investigadors que gaudeixen d’aquest ajut) suposa una dotació econòmica de 40.000 euros anuals, durant un període de cinc anys.

Els sis investigadors guardonats han estat Joan Benach i Ignacio Lago (Departament de Ciències Polítiques i Socials), Antoni Ivorra i Núria Sebastián (Departament de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions), Francesc Posas (Departament de Ciències Experimentals i de la Salut) i Louise McNally (Departament de Traducció i Ciències del Llenguatge).

Actualment la UPF compta amb un total de 22 investigadors que gaudeixen de l'ajut ICREA Acadèmia

Joan Benach, Antoni Ivorra i Ignacio Lago han obtingut la distinció ICREA Acadèmia per primera vegada, mentre que Francesc Posas, Núria Sebastián i Louise McNally l’obtenen per tercer cop. Tots tres ja havien estat guardonats en les edicions 2008 i 2013, en períodes successius de cinc anys.

En la convocatòria ICREA Acadèmia 2018 de la Institució Catalana de Recerca i Estudis Avançats han estat seleccionats un total de 45 investigadors del sistema universitari de Catalunya, pertanyents a diversos àmbits de coneixement, que han estat escollits d’entre 324 sol·licitants. Es tracta de persones que actualment imparteixen docència i que es troben en una fase plenament activa i d’expansió de la seva carrera investigadora.

Primer ajut ICREA Acadèmia per a Joan Benach, Antoni Ivorra i Ignacio Lago

Joan Benach de Rovira, catedràtic del Departament de Ciències Polítiques i Socials i director del Grup de Recerca en Desigualtats en Salut – Employment Conditions Network (GREDS-EMCONET), desenvolupa la seva tasca en el camp dels determinants socials de les desigualtats en salut. Analitza les condicions d’ocupació i el treball precari, les polítiques de la salut, i les interseccions entre salut i classe social, geografia, migracions i gènere.

Antoni Ivorra Cano, professor agregat Serra Húnter del DTIC i director del Grup de Recerca en Electrònica Biomèdica (BERG), focalitza el seu anàlisi en els fenòmens bioelèctrics, i particularment, en l’exploració de l’ús d’aquests fenòmens per a l’aplicació de nous mètodes i dispositius per a aplicacions biomèdiques. Els seus principals àmbits de recerca son l’electroporació, la bioimpedància elèctrica per a diagnòstics i l’electrònica injectable per a neuropròtesis.

Ignacio Lago Peñas, catedràtic del Departament de Ciències Polítiques i Socials i membre del Grup de Recerca en Institutions i Actors Politics, centra el seu programa de recerca en les conseqüències polítiques de les lleis electorals, el comportament polític, els problemes de l’economia política, els partits polítics (amb aspectes com la nacionalització de la política electoral o l’impacte de la descentralització en l’organització de partits) i la convergència de l’esport i de la societat.

Louise McNally, Francesc Posas i Núria Sebastián, seleccionats per tercera vegada

Louise Elisabeth McNally Seifert, catedràtica del Departament de Traducció i Ciències del Llenguatge, i membre del Grup de Recerca en Lingüística Formal (GLIF), basa la seva recerca en com el llenguatge humà es diferencia de manera crucial d’altres sistemes semiòtics i en la interpretació del llenguatge natural, és a dir, en explicar com associem significats no només amb paraules, sinó sobretot amb frases i expressions complexes.

Francesc Posas Garriga, catedràtic del DCEXS, analitza com les cèl·lules detecten i responen als canvis ambientals, i es focalitza sobretot en la caracterització de les vies de transducció del senyals d’estrès. L’adaptació adequada a l’estrès implica la modulació de diversos aspectes bàsics de la biologia cel·lular, entre ells el cicle cel·lular i l’expressió gènica.

Núria Sebastián Gallés és catedràtica de Psicologia Bàsica del DTIC i directora del Grup de Recerca en Adquisició i Percepció  de la Parla (SAP) del Centre de Cognició i Cervell (CBC). En aquest centre estudia els mecanismes de processament de llenguatge i l’emergència del coneixement social, especialment en poblacions bilingües i en nadons, amb una metodologia basada en respostes de comportament, fisiològiques i de producció d’imatges cerebrals.

Un programa per projectar internacionalment la recerca

ICREA Acadèmia es va llançar el 2008 amb l’objectiu d’incentivar i recompensar l’excel·lència  investigadora del personal docent i investigador doctor amb vinculació permanent a les universitats públiques de Catalunya. El fet de ser seleccionats permet als investigadors una dedicació superior en la recerca, una reducció de la seva tasca docent i un important ajut econòmic.

El programa, que augmenta l’impacte i la projecció internacional de la recerca que es porta a terme a Catalunya, prioritza la detecció i l’estímul al professorat amb més potencial de creixement científic, i valora especialment com pot beneficiar la trajectòria investigadora dels candidats.