Vés enrere Spotlighters, un projecte europeu que mitjançant pràctiques d'autoregulació ajuda els estudiants a superar l’estrès

Coordinat pel grup de recerca de Tecnologies Interactives i Distribuïdes per a l'Educació (TIDE) del DTIC. La reunió d’inici del projecte es va dur a terme els dies 15 i 16 de novembre al campus del Poblenou. El projecte tindrà una durada de 36 mesos i pertany a la convocatòria Erasmus+ 2018.

23.11.2018

Els dies 15 i 16 de novembre es va celebrar la reunió d’inici d'un nou projecte europeu: Spotlighters (Illuminating student paths to resilience with the science of stress), al campus del Poblenou de la UPF. Un projecte de 36 mesos, en el marc de la convocatòria europea 2018 Erasmus+ per a la promoció de projectes relacionats amb l'educació, la formació, la joventut i l'esport, coordinat per Davinia Hernández-Leo, directora del grup de recerca Tecnologies Interactives i Distribuïdes per a l'Educació (TIDE) del Departament de Tecnologies de la Informació i la Comunicació (DTIC) de la UPF. La proposta dels Spotlighters va ser elaborada per Marc Beardsley, gestor del projecte, amb Milica Vujovic, tots dos membres del grup de recerca TIDE.

El consorci del projecte Spotlighters està compost per experts en neurociència, educació i tecnologia educativa. Els socis inclouen la Universitat d'Hèlsinki (Finlàndia), la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), la Universitat de Macedònia Occidental (Grècia), la Universitat Metropolitana de Ciències Aplicades de Hèlsinki (Finlàndia), així com la consultoria danesa LOOP.bz i dues empreses portugueses Advancis i Boon. A més, els instituts d'educació locals a cada un dels països del consorci són socis associats en el projecte. L’Institut Consell de Cent, l’Escola Collaso i Gil i l’Escola Virolai,  són els socis educatius ubicats a Barcelona.

Augmentar les capacitats d'autoregulació dels alumnes

Marc Beardsley, que va ajudar a reunir el consorci, va explicar en el decurs de la reunió, la motivació que hi ha darrere d’aquest projecte:

L’estrès és una part important de l'aprenentatge. Facilita el procés, però l'estrès excessiu o l'estrès mal administrat dificulten l'aprenentatge. Molts estudiants no han après per què experimentem estrès ni com tractar-lo, i això pot privar-los de l'alegria d'aprendre. Volem ajudar els estudiants a gaudir i sobresortir en l'aprenentatge”

El principal objectiu de Spotlighters és augmentar les capacitats d'autoregulació dels alumnes. El projecte buscarà quines activitats de capacitació, disseny de programari i eines d'instrucció, en l'àrea d'aprenentatge, poden ajudar els mestres a guiar els estudiants cap a l’ús de pràctiques d'autoregulació basades en l’evidència. el projecte busca contribuir al fet que un coneixement bàsic de la ciència de l'estrès i les pràctiques simples i autoreguladores, com l'atenció plena, puguin ajudar tant a professors com a alumnes.

Per tant, el projecte pretén modelar les pràctiques d'autoregulació basades en l'evidència aportades per la neurociència en un conjunt de lliçons i un curs en línia obert massiu (MOOC) per a estudiants; produir una eina de TIC a l'aula per ajudar els mestres a impartir les lliçons; organitzar tallers i simposis per a professors a Espanya, Finlàndia, Dinamarca, Grècia i Portugal per ajudar els educadors a millorar el seu coneixement de la ciència de l'estrès i les pràctiques d'autoregulació.

Més informació

Sobre Spotlighters i el seu progrés estarà disponible a la pàgina web del Grup de Recerca TIDE.

Per a investigadors, educadors i instituts educatius interessats a saber més sobre el projecte, poseu-vos en contacte amb [email protected].