Vés enrere La UPF va reunir els millors investigadors en música d’Europa

La UPF va reunir els millors investigadors en música d’Europa

Prop de 200 participants, de l’11 al 13 de juny, a la primera European Research Music Conference, organitzada pel Grup de Recerca en Tecnologia Musical i el Consell Europeu per la Recerca.  Un aparador dels projectes finançats per la Comissió Europea relacionats amb la música, en tots els seus àmbits: la musicologia, la tecnologia musical, i també la intel·ligència artificial, la neurociència i la cognició.

14.06.2018

L’European Research Music Conference, es va clausurar el 13 de juny amb molt bon èxit d’audiència, prop de 200 participants registrats en la part científica. Aquesta primera edició va estar organitzada conjuntament pel Grup de Recerca en Tecnologia Musical (MTG) del Departament de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions (DTIC) de la UPF i el projecte de comunicació ERC=Science2.  Un certamen, el programa del qual va destacar pel seu caràcter transversal, interdisciplinari i en clau divulgativa, pensat per arribar a un públic el més ampli possible, nacional i internacional. La Conferència va tenir lloc a la Universitat Pompeu Fabra, de l’11 al 13 de juny a l’auditori del campus del Poblenou (sessions), a la sala Aranyó (concerts) i d’altres activitats divulgatives al Conservatori Municipal de Música de Barcelona.

L’acte inaugural va tenir lloc el 11 de juny, a les 9.30 hores, a l’auditori del campus el Poblenou de la UPF i va estar presidit per Jaume Casals, rector de la Universitat Pompeu Fabra, que va obrir la conferència, conjuntament amb Xavier Serra, director del MTG; Miquel Ángel Essomba, comissionat d’Educació i Universitats de l’Ajuntament de Barcelona, i, Natalia Grzomba, coordinadora del projecte ERC Science2.

Vint investigadors de primer nivell, que lideren projectes reconeguts amb els ajuts a la recerca de l’European Research Council de la Comissió Europea, van presentar els seus projectes de recerca musical en àmbits tant diversos com la musicologia, la tecnologia musical, la intel·ligència artificial, les neurociències i la cognició musical.

La conferència es va articular al voltant de set sessions plenàries que es van poder veure en directe per streaming, l’objectiu de les quals va ser difondre i debatre sobre els projectes finançats per la Comissió Europea i van ser impartides per investigadors,  els matins de l’11, 12 i 13 de juny,  a l’auditori del campus del Poblenou, així com comunicacions orals i en format pòster que es van mostrar a la sala d’entrada de l’auditori.

Un dels ponents va ser Xavier Serra, coorganitzador de la conferència, amb la presentació: “Computational models for the discovery of the world’s, music” (sessió 2 del 11 de juny), atès que va rebre un Avanced Grant de l’European Research Council al 2011 pel seu projecte CompMusic, centrat en la creació de tecnologies d’anàlisi musical que tinguin en compte les especificitats culturals de la música. Gràcies a aquestes tecnologies es vol trencar amb l’hegemonia del model cultural occidental utilitzat en la major part de recerques i desenvolupaments tecnològics actuals.  Serra és director del Grup de Recerca en Tecnologia Musical (MTG) de la UPF i la seva recerca se centra en el processament de senyal d’àudio, la tecnologia musical i la musicologia computacional.

Les tardes de l’11 i el 12 de juny van estar protagonitzades pels concerts, interpretats en el context de la conferència i amb la participació de PHONOS. En el primer concert, Paulo de Assis, Lucia D'Errico i Juan Parra van desafiar l'audiència amb el Rasch27 multimèdia i experimental, i el duo de viola i kemençe d'Ulrich Mertin i Nermin Kaygusuz va interpretar música tradicional otomana i occidental contemporània. El següent concert, el 12 de juny, es va centrar en la noció de gest. Una primera part es va dedicar al projecte FluCoMa de Pierre A. Tremblay, i en la segona, els intèrprets Atau Tanaka i Michael F. Zbszynski van difondre obres derivades del projecte Meta Gesture Music, centrat en l’estudi de la fisiologia corporal en el rendiment musical.

Finalment, el 12 de juny, a les 19.00 hores, al Conservatori Municipal de Música de Barcelona es va celebrar la xerrada-taula rodona oberta al públic general “Viure la música: vies alternatives en el món de la recerca”, molt adreçada a difondre entre els estudiants del conservatori que la recerca musical va molt més enllà del que es podrien imaginar. Van ser tres conferències, una de les quals va anar a càrrec de Rafael Caro Repetto, investigador doctorand del MTG de la UPF, “Com la tecnologia musical m’ajuda a entendre la música del jingju”.

L’objectiu de la trobada ha estat esdevenir un aparador de l’amplitud de temes i enfocaments de recerca musical que reben el suport del programa de finançament més prestigiós de la Comissió Europea. El programa de l’European Research Music Conference ha inclòs ponències, demostracions, comunicacions breus, concerts i altres activitats en paral·lel de caire divulgatiu.

Programa detallat de la conferència aquí.