Vés enrere L'Aliança de Centres Severo Ochoa i Unitats Maria de Maeztu es proposa promoure la ciència d'excel·lència i salvaguardar la seva competitivitat

La creació de SOMMA permetrà als centres i unitats incrementar el seu impacte, fomentar la col·laboració i el treball en xarxa, i enriquir tot el sistema d'R+D.
12.03.2018

L'Aliança de Centres Severo Ochoa i Unitats Maria de Maeztu (SOMMa) reuneix centres i unitats de recerca que compten amb els distintius d'excel·lència Severo Ochoa i Maria de Maeztu a Espanya. En el cas de la UPF, es tracta de la Barcelona Graduate School of Economics (BGSE), vinculada al Departament d'Economia i Empresa, i els departaments de Ciències Experimentals i de la Salut (DCEXS) i de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions (DTIC).

Gràcies al suport de la Secretaria d'Estat d'Investigació, Desenvolupament i Innovació, aquests centres i unitats s'han aliat per promoure, reforçar i maximitzar a nivell nacional i internacional tant el valor de la ciència d'excel·lència produïda pels centres i les unitats, com el seu impacte econòmic i social.

En un acte celebrat a Madrid aquest matí, els representants de SOMMA al costat de la Secretària d'Estat d'R + D + I, Carmen Vela, han presentat la nova aliança. "La ciència espanyola compta amb centres i unitats d'excel·lència que competeixen amb èxit a nivell internacional. Unir-nos en aquesta aliança ens permet unir esforços, incrementar el nostre impacte i fomentar la col·laboració i el treball en xarxa. En definitiva, enriquir el sistema d'R + D d'aquest país a llarg termini", ha expressat Teresa García-Milà, vice-presidenta de SOMMA i directora de la Barcelona Graduate School of Economics (BGSE), durant la presentació.

Entre els objectius de l'aliança es troben: incrementar la visibilitat nacional i internacional de la recerca a Espanya, així com el seu impacte científic, econòmic i social; promoure l'intercanvi de coneixement científic i de bones pràctiques entre tots els actors del sistema d'R+D espanyol; establir un diàleg amb la societat i contribuir al foment de la cultura científica; i tenir veu en la política científica a Espanya ia Europa.

El conjunt de centres i unitats de SOMMA apleguen més de 7.000 empleats dedicats a la investigació, formen cada any a més de 500 doctors i els ajuts per a projectes europeus que reben suposen un retorn aproximat de 530 milions d'euros per a un període de 5 anys. Només el 2016, la investigació dels centres i unitats SOMMA s'ha publicat en més de 5.800 articles en les millors revistes científiques i ha donat lloc a 8 noves empreses spin-off, més de 100 sol·licituds de patents registrades i uns 350 col·laboracions i contractes amb empreses. "Aquestes xifres demostren que el programa Severo Ochoa ha impulsat l'impacte, lideratge científic internacional i competitivitat d'aquests centres i unitats. Aquesta aliança serà molt positiva perquè permetrà que els millors centres treballin de forma conjunta, coordinats, el que contribuirà a expandir l'impacte", ha afirmat la secretària d'Estat d'R + D + I, Carmen Vela.

Així mateix, durant la presentació, els representants de Somma han expressat, amb el suport d'altres agrupacions del sector de la ciència i la innovació, la seva preocupació per la reducció del finançament en R+D i per alguns problemes administratius que constrenyen la ciència espanyola. En concret, el col·lectiu coincideix a destacar la necessitat de comptar amb regulacions específiques i adequades dins el marc de la normativa europea que salvaguardin la competitivitat del sector, tal com succeeix en altres països.

"Celebrem l'esforç de la Secretaria d'Estat d'R+D+I per crear i mantenir els programes Severo Ochoa i Maria de Maeztu tot i la crisi econòmica i els ajustos en els pressupostos públics. Així i tot, hem d'insistir en la importància de la inversió en ciència que requereix un pacte d'Estat a llarg termini", ha afirmat Luis Serrano, president de SOMMA i director del Centre de Regulació Genòmica (CRG).

A més de sol·licitar una aposta decidida pel que fa als nivells de finançament, Somma també ha posat de manifest l'existència de certes particularitats administratives que comprometen seriosament el sistema d'R+D i que requereixen voluntat política per solucionar-les. Durant l'acte s'ha presentat el document "Informe SOMMA: Accions necessàries per salvaguardar la competitivitat de la ciència" que pretén reclamar l'atenció de la classe política per abordar aquestes problemàtiques de manera urgent i duradora.

En resum, els tres aspectes administratius que s'exposen en l'informe corresponen als criteris de deducció de l'IVA, la contractació de personal i la contractació pública per part dels centres i unitats de recerca. Els tres temes estan causant greus problemes a diversos centres d'investigació actualment i potencialment podrien afectar a tots els centres de recerca del sistema d'R + D espanyol.