Vés enrere Mosquito Alert rep una menció honorífica en la primera edició del Premi de la UE a la Ciència Ciutadana

El projecte, que compta amb la participació de la UPF entre d’altres institucions i entitats, uneix la ciutadania, els científics i els gestors de salut pública i medi ambient per lluitar contra diverses espècies de mosquits transmissores de malalties com el Zika, el dengue o el chikungunya.

23.05.2023

Mosquito Alert, un projecte de ciència ciutadana que compta amb la participació de la Universitat Pompeu Fabra, ha obtingut una de les 27 mencions honorífiques de la primera edició del Premi de la Unió Europea a la Ciència Ciutadana (European Union Prize for Citizen Science), els guanyadors del qual es van donar a conèixer el 22 de maig a Linz (Àustria).

El guardó, organitzat a través d’Ars Electronica (un institut cultural, educatiu i científic austríac) vol promoure la creació col·laborativa, sostenible i justa del futur. Amb diversos premis dotats amb un total de 100.000 euros, reconeix els projectes de recerca en els quals la ciutadania contribueix activament a la ciència a través del seu esforç intel·lectual, el seu coneixement, les seves eines o recursos.

I precisament aquesta component de participació i ciència ciutadana és el pilar fonamental de Mosquito Alert: es tracta d’un projecte que uneix la ciutadania, els científics i els gestors de salut pública i medi ambient per investigar i lluitar contra diverses espècies de mosquits, entre els quals el mosquit tigre i el mosquit de la febre groga, transmissors de malalties com el Zika, el dengue, el chikungunya o la febre del Nil Occidental.

"Mosquito Alert és una iniciativa global que avança en el coneixement dels mosquits com a vectors de malalties mitjançant metodologies innovadores de ciència ciutadana”

La vigilància es porta a terme amb l'aplicació "Mosquito Alert" (es pot descarregar des d'iPhone i Android) que permet a qualsevol persona notificar mitjançant una foto, la possible trobada dels mosquits estudiats, així com informar sobre la seva ubicació. Un equip internacional d'entomòlegs fa la validació de les fotos rebudes, i les dades es publiquen en un mapa públic en el qual és possible consultar i descarregar les observacions registrades des de l'any 2014.

Segons la web d'Ars Electronica on es fan públics els guanyadors del premi, “Mosquito Alert és una iniciativa global amb seu a Espanya que avança en el coneixement dels mosquits com a vectors de malalties mitjançant metodologies innovadores de ciència ciutadana”. Ha estat una de les les 27 propostes seleccionades que han rebut una menció honorifica, iniciatives destacades de tots els àmbits i direccions de la ciència ciutadana, de les quals s’ha tingut en compte la seva qualitat i la seva diversitat, tant geogràfica, de contextos com de camps de recerca.

Un projecte multidisciplinari impulstat per diverses institucions científiques i entitats

Mosquito Alert és una iniciativa conjunta del Centre d’Estudis Avançats de Blanes (CEAB-CSIC), el Centre de Recerca Ecològica i Aplicacions Forestals (CREAF), l’Institut Catalana de Recerca i Estudis Avançats (ICREA), la Universitat Pompeu Fabra i l’associació ecologista Xatrac.

Al seu darrere h ha un equip multidisciplinari, codirigit per Frederic Bartumeus, professor d’investigació ICREA del CEAB-CSIC, i John Palmer, professor del Departament de Ciències Polítiques i Socials de la UPF, juntament Alex Richter-Boix, Aitana Oltra, Agustí Escobar, Joan Garriga, Živko Južnič-Zonta, Monika Falk, Enric Pou, Elisa Mora, Roger Eritja, Isis Sanpera, Simone Mariani, Santi Escartín i Ariadna Peña, vinculats a una o a diverses de les institucions mencionades.

Un premi que vol mostrar la Importància de la ciència ciutadana per a la Unió Europea

L’European Union Prize for Citizen Sciences s'emmarca en el projecte IMPETUS de la UE, que té com a objectiu reforçar i donar suport a la ciència ciutadana dins de l'Espai Europeu de Recerca. Amb aquest premi, la Unió Europea vol reconèixer els èxits destacats en l'avenç del coneixement mitjançant l'empoderament de la societat civil en el desenvolupament del futur. Ha valorat iniciatives de ciència ciutadana que promulguen canvis, amplien el coneixement i demostren processos innovadors de ciència oberta que replantegen les pràctiques existents, alhora que aborden l'avenç social, cultural, ambiental, educatiu i polític.

03. Salut i benestar
17. Aliança pels objectius