Vés enrere Emília Gómez, guardonada per la seva trajectòria professional en els Premis Andalusos de les Telecomunicacions

El reconeixement li arriba després que el jurat destaqués especialment la seva recerca en l’àmbit de la tecnologia musical, concretament en el camp de la Recuperació d’Informació Musical, pel qual ja ha rebut altres distincions.
23.06.2017

La investigadora del Departament de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions (DTIC) va rebre ahir, 22 de juny, el premi a la trajectòria professional de l’Associació Andalusa d’Enginyers de Telecomunicacions.

El reconeixement li arriba després que el jurat destaqués especialment la seva recerca en l’àmbit de la tecnologia musical, concretament en el camp de la Recuperació d’Informació Musical (MIR), pel qual ja ha rebut altres distincions com el Premi Dona TIC o la menció de finalista al premi Ada Byron.

Els altres premiats de l’acte van ser Vodafone, en la categoria Excel·lència en les TIC, i el programa formatiu Sé Digital Andalucía, en la categoria d’Iniciativa Innovadora.

Emilia Gómez, és professora ICREA Acadèmia i dirigeix el Music Information Research Lab dins el Grup de Recerca en Tecnologia Musical (MTG) de la Universitat Pompeu Fabra. És Enginyera de Telecomunicacions per la Universitat de Sevilla, va estudiar piano al Conservatori Superior de Música de Sevilla i és doctora en Informàtica i Comunicació Digital per la UPF.

Ha estat professora de l’Escola Superior de Música de Catalunya i investigadora visitant al Royal Institute of Technology d’Estocolm, a la McGill University de Montreal i a la Queen Mary University de Londres. Ha estat coautora de més d’un centenar de publicacions i biblioteques de programari i ha contribuït a més de 20 projectes de recerca, majoritàriament finançats per la Comissió Europea.

La seva recerca està motivada pels seus antecedents en enginyeria i música i es troba dins del camp de la Recuperació d'Informació Musical (MIR). L’objectiu és intentar comprendre la manera en què els humans descriuen la música. Mitjançant la integració del coneixement del processament de senyals, la teoria de la música, la cognició i l'aprenentatge automàtic, ha desenvolupat mètodes per descriure automàticament dades musicals (senyals d'àudio, partitures i informació visual) en termes de melodia, tonalitat i ritme, amb l’objectiu de mesurar la semblança entre les peces i classificar automàticament la música segons l'estil, l'emoció o la cultura. Actualment és presidenta electe de la Societat Internacional de Recuperació d'Informació Musical i coeditora en cap de la revista d'accés obert Transactions of ISMIR.

Entre els projectes en què ha participat destaca la coordinació de PHENICX, finançat per la Comissió Europea a través del 7è. Programa Marc. L’objectiu de la recerca és crear noves experiències digitals que permetin al públic accedir, entendre i, per tant, gaudir més dels concerts. Està centrat en música clàssica, concretament en repertoris simfònics, per acostar-lo a noves audiències d’una manera innovadora a través de la tecnologia.