Vés enrere Descoberts els virus més abundants en tots els oceans del planeta

Descoberts els virus més abundants en tots els oceans del planeta

Una investigació internacional revela 44 nous virus a la superfície oceànica de tot el món. L'estudi, publicat a la revista Nature Communications, ha estat possible gràcies a una tècnica de recerca pionera desenvolupada pels científics. Els resultats permeten descobrir virus patògens emergents i obren les portes a l'estudi de la viriosfera present en el cos humà.
23.06.2017

Muntatge fotogràfic que simula un únic virus aïllat - Manuel MartínezUn grup de científics de diversos centres de recerca i universitats internacionals ha descobert 44 nous virus dels més abundants en tots els oceans del planeta. La troballa, liderada per Manuel Martínez García del grup de recerca en Ecologia Microbiana Molecular de la Universitat d'Alacant (UA), s'ha aconseguit gràcies a l'aplicació de tècniques punteres que barregen citometria de flux i tècniques de genòmica i biologia molecular. Els resultats es publiquen avui, 23 de juny, a la revista científica Nature Communications.

La tècnica desenvolupada pels investigadors ha revelat alguns dels virus més abundants a nivell planetari en tots els oceans, sobretot en la seva superfície. “Aquesta troballa permet descobrir virus patògens emergents, impossibles de cultivar al laboratori per les dificultats tècniques. Així, aquesta tècnica ens proporciona la informació genòmica que porta cada virus, de manera que es pot saber de quin virus es tracta”, ha informat Manuel Martínez García, de la UA.

Fins ara es tenien pistes, però es desconeixien quins eren alguns dels virus més abundants en els oceans del planeta. Aquest estudi fa llum a aquesta qüestió i dóna pas a l'estudi d'altres ecosistemes. “Amb l'ús d'aquesta nova tecnologia, obrim la porta a desxifrar la viriosfera terrestre”, comenta Òscar Fornas, un dels investigadors implicats i cap de la Unitat de Citometria de Flux de la UPF i el Centre de Regulació Genòmica (CRG) de Barcelona . “No només serveix per descobrir nous virus o veure l'ecologia de grans grups de virus en les mostres estudiades, sinó que també posa les bases per estudiar els diferents virus presents en un ecosistema concret. En aquesta direcció, el cos humà és un ecosistema concret i aquí és on rau gran part del futur d'aquest projecte o de possible projectes emergents”. Ara, i després d'aconseguir detectar-los en mitjans aquàtics, els investigadors l’estan aplicant a mostres humanes, com és la saliva.

Segons Martínez García “l'assoliment rau en que hem separat un únic virus del conjunt de virus. El procés passa per trencar la càpside, a continuació es fan còpies del genoma amb tècniques de biologia molecular i després ja podem seqüenciar l'ADN. Amb això, accedim a la informació genètica: ja sabem ‘qui és el virus’“.

“És el primer cop que es realitza l'estudi genòmic de partícules víriques individualitzades de manera eficient”, conclou Fornas, la unitat del qual ha estat l'encarregada de separar una a una cada partícula vírica.

Manuel Martínez García, a la dreta, líder el projecte juntament amb Òscar Fornas - Manuel MartínezL’article Single-virus genomics reveals hidden cosmopolitan and abundant viruses és la conclusió de la recerca liderada per Manuel Martínez García del grup d'Ecologia Microbiana Molecular de la Universitat d'Alacant en col·laboració amb la doctora Josefa Antón Botella, coordinadora del mateix grup; el grup de Genòmica Evolutiva de la Universitat Miguel Hernández; del doctor Rodríguez Valera; l'Institut de Ciències del Mar de Barcelona (ICM) del CSIC a Barcelona; amb els doctors Josep Maria Gasol i Silvia Acinas; i amb el doctor Òscar Fornas, de la Universitat Pompeu Fabra; a més de dos grups americans de recerca: la Universitat d'Ohio i el Centre d'Investigació Marí Bigelow Laboratory for Ocean Sciences.

Article de referència: Martinez-Hernandez F, Fornas O, Lluesma M, Bolduc B, Cruz MJ, Martínez Martínez J, Antón J, Gasol J, Rosselli R, Rodríguez-Valera R, Sullivan MB, Acinas S and Manuel Martinez-Garcia. Single-virus genomics reveals hidden cosmopolitan and abundant viruses Nature Communications, Junio 2017 DOI: 10.1038/NCOMMS15892

Imatges cedides per Manuel Martínez:

Imatge 1: Muntatge fotogràfic que simula un únic virus aïllat.

Imatge 2: Els doctors Manuel Martínez García, a la dreta, líder el projecte juntament amb el doctor Òscar Fornas, expert en citometria de flux.