Vés enrere Jo Milne centrarà la seva residència artística en la creació conjunta amb la comunitat investigadora del MELIS-UPF

La proposta de l'artista "Sympoiesis i camins invisibles" es basa en una manera de construir i pensar conjuntament amb la comunitat investigadora.
22.06.2022

El dimarts 21 de juny es va celebrar l’acte de nomenament de Jo Milne com a artista en residència, gràcies a una beca de recerca artística convocada pel Departament de Medicina i Ciències de la Vida de la UPF (MELIS-UPF), en col·laboració amb la Fundació Vila Casas. L’ajut finançarà l’estada temporal de l’artista a les instal·lacions de la Universitat al PRBB, per tal d’intercanviar experiències amb els investigadors i buscar punts de trobada entre l’art i la ciència.

Jaume Bertranpetit, catedràtic de Biologia Evolutiva a la UPF i promotor del projecte, va presentar l’acte. En primer lloc va agrair la seva col·laboració a totes les persones implicades en aquesta iniciativa i va reflexionar: “des de la ciència hem de tenir la capacitat de parlar amb persones que ens mostrin la subjectivitat a través de l’estètica”.

A continuació va intervenir Àlex Susanna, director d’art de la Fundació Vila Casas. “A la Fundació Vila Casas estem molt contents dels fruits tan tangibles d’aquest conveni amb la UPF, mitjançant el qual fem possible que investigadors, professors i alumnes s’involucrin en processos creatius amb artistes i, d'altra banda, que l'art i la ciència siguin cada cop més vasos comunicants”, va destacar.

Manel Jiménez, vicerector de Transformació Educativa, Cultura i Comunicació, va afirmar que “estem en un moment en el que les disciplines tancades, estanques cerquen altres camins perquè estan situades a la cruïlla, amb una situació d’incomoditat en positiu i fricció, buscant solucions noves. Les ciències i les arts en alguns casos han viscut d’esquenes però també hi ha hagut trobades especialment interessants”.

Com a part central de l’acte, Mónica Bello, comissària i directora d'Arts al CERN, a Ginebra, va impartir la conferència “Arte y Ciencia en el CERN: creatividad a través de la cultura”. Va oferir un recorregut històric pels 10 anys del programa, en el que artistes de tot el món són convidats a experimentar com les grans preguntes sobre la matèria i l’univers s’investiguen al centre. “El nostre objectiu és inspirar intercanvis significatius entre art i ciència i participar a la conversa sobre la ciència fonamental que està tenint lloc internacionalment. Busquem aconseguir un diàleg el més profund i fructífer possible”, va detallar.

A la seva intervenció, Jo Milne va resumir les seves obres més destacades dels últims anys i va presentar les seves idees per la residència, que tindrà una durada mínima de tres mesos. “La meva proposta Sympoiesis i camins invisibles es basa en una manera de construir i pensar conjuntament amb la comunitat investigadora. La idea de la meva residència és pensar amb els científics, fer tallers amb ells i fer-los partícips. No vull representar la ciència, vull intentar buscar punts de fricció, crear incomoditats creatives, pensar d’una manera oberta i aconseguir un resultat tangible”, va explicar.

Una artista que crea cosmos i sistemes complexos

Jo Milne és nascuda a Edimburg, Escòcia, i des de 1993 viu i treballa a Barcelona. És doctora en Belles Arts per la Universitat de Barcelona, màster en Gravat pel London Institute i màster en Belles Arts per la Universitat d'Edimburg i l'Edinburgh College of Art. Actualment compagina la seva pràctica artística amb la seva tasca com a investigadora i professora a EINA (Centre Universitari de Disseny i Art de Barcelona).

La iniciativa de la residència artística és fruit d’un acord que es va signar al 2020 entre la UPF i la Fundació Vila Casas per impulsar l’art contemporani i la creació artística dins la Universitat. Forma part del Programa de Cultura UPF, mitjançant el qual la Universitat vol contribuir al canvi social també a través de la cultura, entenent que, de la seva activitat natural com a centre de coneixement, emanen nombroses iniciatives que depassen l’entorn acadèmic i que proposen mecanismes de millora de l’entorn.

Per a més informació

Notícia publicada per: