Vés enrere “The Music Dimensions”, una instal·lació interactiva sobre música, protagonista de l’exposició #ElNÚVOL{IA} del CaixaFòrum de València

Desenvolupada en el marc del projecte europeu de recerca TELMI, liderat per investigadors de la UPF, vol mostrar la relació entre la música i la la Intel·ligència artificial als visitants que s’hi acostin.

23.06.2022

#ElNÚVOL{IA} és la nova exposició que es pot visitar al CaixaFòrum de València fins al 23 de juliol i representa un recorregut interactiu d’experimentació i debat sobre les oportunitats i els riscos de la intel·ligència artificial en l’àmbit de l’educació. A través de sis projectes de recerca explora qüestions associades a la privacitat, el biaix algorítmic, l’equitat i la igualtat d’oportunitats. Permet desenvolupar una visió crítica sobre la IA per posar-la al servei de l’educació, l’ètica i el progrés humà.

“The Music Dimensions” és una de les sis instal·lacions interactives que conformen aquesta nova exposició. Parteix de la recerca desenvolupada en el projecte europeu TELMI, liderat per Rafael Ramírez, cap del Laboratori de Música i Aprenentatge Automàtic del Departament de Tecnolgies de la Informació i les Comunicacions (DTIC) de la UPF, i pretén respondre a la pregunta: es pot interpretar un cos en moviment? En la concepció del projecte hi ha participat també David Dalmazzo, investigador doctoral de la UPF, que ha estat l’encarregat del disseny interactiu i del desenvolupament del motor musical. També hi ha col·laborat MediaPro i la Fundació “La Caixa”.

“The Music Dimensions” parteix de la recerca desenvolupada en el projecte europeu TELMI i pretén respondre a la pregunta: es pot interpretar un cos en moviment?

La proposta és una intal·lació educativa, interactiva, participativa i audiovisual que té per objectiu que els participants entenguin la diferència que hi ha entre els conceptes musicals del ritme, l’harmonia i la melodia. Es tracta d’un treball en grup en el qual cadascun dels tres participants escull un dels conceptes musicals esmentats, i la intel·ligència artificial, a partir dels moviments de cadascun dels components, crea una composició musical.

D’aquesta manera, la primera pantalla detecta detecta la quantitat de moviment per controlar la densitat dels tambors que sonen. La segona, és una roda d’acords que es fa girar amb els gestos dels braços dels usuaris. I la tercera, guia els visitants perquè toquin melodies movent el cos. Al final, els participants poden descarregar-se la seva composició una vegada acabada l’experiència.

TELMI: crear tecnologies interactives, d'assistència, autoaprenentatge i amb consciència social per a l'aprenentatge de la música

L´objectiu del projecte TELMI, desenvolupat entre 2016 i 2019, era estudiar com aprenem a tocar els instruments musicals, prenent el violí com a cas d´estudi, des d´una perspectiva pedagògica i científica, i crear nous sistemes interactius, d´autoaprenentatge, de retroalimentació augmentada i amb consciència social complementaris a l´ensenyament tradicional.

Com a resultat d'una interacció estreta entre socis tècnics i pedagògics, el projecte volia respondre com seran els entorns d'aprenentatge d'instruments musicals d'aquí a 5-10 anys i quin impacte tindran aquests nous entorns musicals en l'aprenentatge d'instruments en conjunt.

Els resultats del projecte han servit de base per al desenvolupament de sistemes d'aprenentatge musical de propera generació, millorant així l'actual interacció alumne-professor i la pràctica de només alumne, i proporcionant a més el potencial de fer accessible l'educació musical i els seus beneficis a un públic substancialment més ampli.

Un cop finalitzat el projecte, s’han generat nombroses accions de transferència de coneixement, com el llançament de l’aplicació Skynote, una instal·lació interactiva al The Royal College of Music Museum, la posada en marxa d’EyeHarp per fomentar l’aprenentatge musical de persones amb dificultats de mobilitat i, aram la nova instal·lació “The Music Dimensions”.

09. Indústria, innovació i infraestructures
10. reducció de les desigualtats