Vés enrere L’Ajuntament de Barcelona, el BIST i la UPF signen la cessió del dret de superfície per a construir el nou edifici científic de l'institut a l’Antic Mercat del Peix

Amb un sostre edificable de 25.000 m2, el nou edifici del BIST està cridat a convertir-se en un centre de referència en medicina de precisió, dins del ‘hub’ de recerca i innovació en salut, biodiversitat i benestar planetari que promouen la Generalitat de Catalunya, l’Ajuntament de Barcelona i la UPF, amb el BIST i el CSIC

23.07.2021

Jaume Collboni, primer tinent d’Alcaldia de l’Ajuntament de Barcelona, Oriol Amat, rector de la Universitat Pompeu Fabra (UPF), i Gabby Silberman, director general del Barcelona Institute of Science and Technology (BIST) van signar dimecres l’escriptura pública que formalitza la cessió al BIST d’una parcel·la de quasi 3.000 metres quadrats dels terrenys on havia estat l’Antic Mercat del Peix de Barcelona i que actualment ocupa un pàrquing. Amb aquest acte es posa en marxa de facto el procés per a la construcció del nou edifici del BIST dins del ‘hub’ de recerca i innovació en salut, biodiversitat i benestar planetari, promogut per la Generalitat, l’Ajuntament de Barcelona i la UPF, amb el BIST i el CSIC.

El nou edifici, que dissenyarà l’estudi d’arquitectes barceloní Barozzi Veiga —guanyadors del concurs internacional convocat pel BIST—, acollirà una seixantena de grups de recerca i més de 500 investigadors i investigadores de quatre centres BIST (CRG, IBEC, ICN2 i IRB Barcelona) que treballen en el desenvolupament de noves eines de coneixement per a la medicina de precisió. “El nostre repte és crear un espai que fomenti la col·laboració multidisciplinària per trobar noves i més eficients aproximacions terapèutiques a reptes com el càncer o les malalties infeccioses”, va apuntar Gabby Silberman, director general del BIST. “Amb la signatura d’avui, posem simbòlicament la primera pedra d’aquest gran projecte científic”.

El primer tinent d’Alcaldia, per la seva part, va subratllar el compromís de l’Ajuntament amb un projecte que té per objectiu no només dinamitzar l’àrea del Parc de la Ciutadella, sinó impulsar el lideratge de Barcelona com a referència internacional en recerca. “Fem un gran pas per fer de la ciència un motor de progrés social i econòmic a Barcelona i apostem pel sector biotech, un dels sectors estratègics del Barcelona Green Deal. Tenim tots els elements perquè la nostra ciutat esdevingui el principal hub de les spin-off científiques a Espanya: tenim l’espai, tenim les universitats i tenim els centres de recerca. I continuarem treballant en favor de la transferència tecnològica a les empreses, perquè la recerca es tradueixi també en una millora de la vida de les persones i en la creació de llocs de treball de qualitat”, ha assenyalat.

Oriol Amat, rector de la UPF, va assenyalar que quan el 2019 l’Ajuntament de Barcelona, la Generalitat i la UPF van signar el protocol per impulsar el projecte de la Ciutadella del Coneixement “sabíem que estàvem promovent una transformació urbana de gran envergadura, però també un nou model de col·laboració entre entitats científiques, del qual l’acte d’avui és un reflex, amb la contribució de l'Ajuntament."

Impuls institucional

La construcció de l’edifici està previst que s’iniciï el 2022 i compta per al seu finançament amb el suport de la Generalitat de Catalunya, que finançarà també parcialment el projecte de l’Institut de Biologia Evolutiva (IBE-CSIC), que també formarà part del ‘hub’ de recerca i innovació del Mercat del Peix.

“Per al Govern, aquest és un projecte prioritari”, va assenyalar Gemma Geis, Consellera de Recerca i Universitats, “perquè simbolitza la voluntat de tots els que hi participem de construir un país que basa el seu progrés i benestar en la recerca de frontera i en la seva transferència a la societat”.

Notícia publicada per:

Oficina de Comunicació