Vés enrere El projecte ISEED explora com la ciència inclusiva pot donar suport a les democràcies europees

El nou projecte europeu busca aprendre dels projectes de participació ciutadana en la ciència per a identificar maneres d'involucrar als ciutadans en la deliberació democràtica.
02.06.2021

El Centre d'Estudis de Ciència, Comunicació i Societat de la UPF (CCS-UPF) participa en el projecte europeu Inclusive Science and European Democracies (ISEED), que té com a objectiu aprendre dels projectes de participació ciutadana en la ciència per a identificar maneres d'involucrar als ciutadans en la deliberació democràtica.

Desafiaments socials com les crisis financeres nacionals i internacionals i la crisi COVID-19 estimulen l'escepticisme públic i, en el pitjor dels casos, poden conduir a sentiments d'impotència i desconnexió amb la política i la democràcia a Europa. Aquestes crisis amenacen els valors democràtics com la inclusió, participació i diversitat en la deliberació pública i l'acció política. Per això, la pregunta que explora ISEED és: quins mitjans tenim, a més de la representació política, per a inspirar i convidar als ciutadans europeus a participar activament i contribuir a la governança democràtica basada en el coneixement?

El CCS-UPF lidera la part del projecte que s'encarregarà d'analitzar diferents maneres d'implementar un model participatiu en l'esfera pública, així com d'identificar quins mètodes i escenaris poden semblar més adients per a fer possible que els ciutadans reconsiderin la seva participació en el debat públic. Actualment aquesta participació es troba obstaculitzada per una greu pèrdua de confiança en les formes polítiques de representació, per això aquest projecte és clau per a identificar espais de discussió pública on els ciutadans puguin participar activament en un debat deliberatiu i inclusiu. El CCS-UPF també treballarà per a identificar els diferents processos de comunicació que es donen en els processos participatius entre ciutadans i científics i avaluar si aquests enfocaments també poden utilitzar-se en la deliberació i presa de decisions democràtiques.

La ciència ciutadana inclou a persones sense formació científica en la producció del coneixement científic. El projecte ISEED analitzarà casos reeixits de ciència ciutadana per a explorar quines condicions poden garantir la inclusió informada i la participació de les persones per tal de crear una deliberació democràtica basada en el coneixement. Se centrarà en casos sobre temes científics com, per exemple, el canvi climàtic o els programes de vacunació, parant esment als públics tradicionalment inclosos, però també als col·lectius que no solen participar en aquests debats.

La pregunta que explora és: quins mitjans tenim, a més de la representació política, per a inspirar i convidar als ciutadans europeus a participar activament i contribuir a la governança democràtica basada en el coneixement?

Com a projecte interdisciplinari, ISEED combina l'anàlisi teòrica, en filosofia i ciències socials, amb la recerca empírica, utilitzant enfocaments qualitatius com l'anàlisi del discurs, entrevistes i grups focals, però també anàlisis de text digital i desenvolupament d'eines digitals. Un dels resultats clau serà una eina computacional que podrà descriure estils d'argumentació en mitjans tradicionals i digitals, inclòs el paper de l'emoció i la raó en debats polaritzats.

El projecte ISEED, coordinat per la Universitat Ca ’Foscari de Venècia, uneix a investigadors d'Itàlia, França, Polònia, Noruega, Dinamarca, Irlanda, Espanya, Bulgària, l'Uruguai i el Regne Unit. Tindrà una durada de tres anys i està finançat pel Programa de Recerca i Innovació Horitzó 2020 de la Unió Europea.

Perfils dels protagonistes:

Carolina Llorente