Vés enrere La realitat virtual, un recurs educatiu innovador per als estudis en ciències de la salut i de la vida

18.01.2021

El Grup de Recerca Educativa en Ciències de la Salut (GRECS) de la UPF coordina un nou projecte europeu que se centra en fomentar les competències transversals en els estudis de ciències de la salut. El projecte, anomenat “Integration of transversal skills into health and social care, higher education and the currículum (ITSHEC)”, es durà a terme durant els propers tres anys i està finançat pel programa Erasmus +.

Les institucions que participen al projecte són l’Escola Superior d’Infermeria del Mar (ESIMar), Metropolia University of Applied Sciences (Finlàndia), University of Split School of Medicine (Croàcia) i la companyia Immersium Studio (spin-off de la UOC, especialitzada en el desenvolupament d’experiències d’aprenentatge interactives i immersives).

Els escenaris immersius permeten que els alumnes visquin una experiència virtual i actuïn com a professionals. Poden posar en pràctica les seves competències i posteriorment aprendre de la pròpia actuació.

En paraules de Mar Carrió, coordinadora del projecte: “volem fomentar les competències transversals dels alumnes d’estudis de pregrau i postgrau de l’àmbit de les ciències de la salut i de la vida mitjançant la creació d’eines i pràctiques d’ensenyament innovadores”. Els recursos treballaran habilitats com el pensament crític i creatiu i les habilitats interpersonals.

Un dels materials innovadors es basarà en la realitat virtual augmentada. “Els escenaris immersius permeten que els alumnes visquin una experiència virtual i actuïn com a professionals. Permeten transportar virtualment a l'alumne a situacions professionals difícils, com per exemple la comunicació de males notícies. Poden posar en pràctica les seves competències i posteriorment aprendre de la pròpia actuació”, explica Marcel Ruiz, investigador del GRECS.

“La recerca que s'ha fet fins ara en l'ús d'escenaris immersius per a la formació, mostra que l'aprenentatge és més eficient, que es redueixen els futurs errors professionals i sobretot que augmenta molt la motivació i la implicació de l'alumne en el seu aprenentatge. En resum, potencia l'aprenentatge vivencial i autònom, té una gran capacitat per generar motivació i per treballar l'empatia”, explica Mar Carrió. A més, comenta que “treballar des d’una perspectiva transversal permet generar aprenentatges que els i les professionals poden adaptar a un context laboral i vital canviant”.

Es farà una prova pilot amb els recursos educatius, s’implementaran i s’avaluaran. En el context del Campus del Mar, els materials s’incorporaran a la docència dels graus i postgraus tant de la UPF com de l’ESIMar. El projecte també abordarà la formació dels professors per implementar els recursos educatius dissenyats en la docència diària.