Vés enrere Tres grups de recerca de la UPF renoven les seves acreditacions TECNIO

Tres grups de recerca de la UPF renoven les seves acreditacions TECNIO

Aquest segell, que atorga la Generalitat a través d'ACCIÓ, identifica els grups i centres destacats en la transferència de tecnologia i coneixement a Catalunya.

23.11.2020

Tres grups de recerca de la UPF han obtingut l’acreditació TECNIO per al període 2020-2023 a la nova convocatòria, resolta recentment. Aquest segell, que atorga la Generalitat de Catalunya a través d’ACCIÓ, serveix per identificar i donar visibilitat als centres amb altes capacitats científiques i tècniques que estan considerats com a desenvolupadors de tecnologies diferencials i són capdavanters en la transferència dels seus coneixements i tecnologies cap a la indústria.

Els grups de la UPF acreditats són el Barcelona Centre for New Medical Technologies (BCN MedTech) i el Music Technology Group (MTG), que pertanyen al departament de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions, i el BAPP (sigles de BioAnalysis, Proteomics and Pharmacology), un centre mixt UPF - Institut Hospital del Mar d’Investigacions Mèdiques (IMIM) que forma part del departament de Ciències Experimentals i de la Salut. Tots tres han renovat les seves acreditacions, que ja havien obtingut a convocatòries anteriors.

Els requisits per obtenir el segell TECNIO tenen en compte l’excel·lència en recerca i tecnologia, aspectes empresarials i de gestió, com ara la utilització d’un sistema intern de gestió de la qualitat, i també elements comercials, relacionats amb les tasques de promoció de les capacitats i tecnologies dels grups.

Els grups acreditats

BCN MedTech és el centre de noves tecnologies mèdiques de la UPF. Es dedica a la recerca en enginyeria biomèdica des d’un punt de vista integrador que inclou models matemàtics i computacionals, algorismes i sistemes de diagnòstic i tractament assistits per ordinador, així com la seva aplicació a problemes clínics i la creació de productes industrials rellevants. El seu equip d’investigadors treballa en el processament d'imatges i senyals mèdiques, simulació computacional, cirurgia assistida per ordinador i electrònica biomèdica.

Recerca del grup MTGEl MTG fa recerca i desenvolupament amb tecnologies del so i la música. Els seus projectes tenen aplicació en diferents àmbits: d’una banda desenvolupa tecnologies que faciliten el gaudi d’una experiència d’escolta musical en l’àmbit digital, com ara eines de recomanació i classificació de música; d’altra banda, treballa amb tecnologies aplicades a la creació artística, que donen suport als músics en la seva pràctica; i, finalment, crea eines per a l’àmbit de l’educació que faciliten l’aprenentatge musical.

El BAPP és un centre multidisciplinari especialitzat en activitats de recerca i serveis en quatre sectors: farmacologia, neurociències, química de pèptids i bioanàlisi. La seva activitat està enfocada fonamentalment al desenvolupament de nous fàrmacs d’ús humà i veterinari. El BAPP està format pel grup de recerca en Farmacologia Integrada i Neurociència de Sistemes (FINS) de l’Institut Hospital del Mar d’Investigacions Mèdiques (IMIM), d’una banda, i pel grup de recerca en Proteòmica i Química de Proteïnes de la UPF de l’altra.

“La transferència, la via del futur”

La reacreditació es valora de manera molt positiva per part dels tres grups: “és un reconeixement a la nostra tasca d'innovació i transferència tecnològica”, destaca l’investigador ICREA i director del BCN MedTech Miguel Ángel González Ballester. Segons Josep Rodríguez-Morató, promotor del BAPP, TECNIO és “un segell de qualitat i prestigi” que resulta útil en la relació amb les empreses que volen dur a terme projectes de R+D en col·laboració.

Per la seva part, Sonia Espí, promotora del MTG, afegeix que un altre “avantatge molt interessant” és la possibilitat que tenen els centres acreditats de presentar-se a convocatòries d’ajuts a la innovació, com ara Tecniospring INDUSTRY o Innotec, en col·laboració amb empreses catalanes.

Els tres grups treballen amb un clar enfocament cap a la col·laboració amb la indústria. “És molt important que allò que fem tingui una aplicabilitat”, subratlla Rodríguez-Morató, que afegeix que “la transferència és una via cap a la qual haurà d’anar encaminada la recerca del futur” pel seu potencial d’innovació i les oportunitats de finançament que aporta.

Espí destaca un altre avantatge d’aquesta feina conjunta amb el sector productiu: “la connexió amb el món industrial genera una retroalimentació cap a la recerca, perquè nosaltres els transferim les nostres tecnologies i ells ens aporten el seu coneixement del mercat, i això genera un benefici mutu”.

Per a més informació

Notícia publicada per: