Vés enrere La Sisena Jornada de la Càtedra Pompeu Fabra versa sobre les polítiques lingüístiques

Els dies 19 i 20 de novembre es durà a terme una nova edició de la Jornada de la Càtedra Pompeu Fabra amb una sèrie de ponències que versaran sobre el paper de les polítiques lingüístiques per a la promoció o marginació de les llengües, fent un especial èmfasi en el cas català.

17.11.2020

La Jornada de la Càtedra Pompeu Fabra dedica la seva sisena edició al tema “Accions polítiques sobre la llengua: adequació i eficàcia”. Aquesta jornada científica, organitzada per la Càtedra Pompeu Fabra de la UPF en col·laboració amb l’Institut d’Estudis Catalans (IEC), té per objectiu difondre i promoure la llengua catalana i l’obra de Pompeu Fabra.

La primera Llei de política lingüística de la història, de l’any 1983, proposava generalitzar el coneixement de la llengua a través de les escoles, amb l’objectiu que no es pogués argumentar la manca d’ús per desconeixement. La jornada d’enguany servirà, entre altres coses, per preguntar-se si l’any 2020 encara hi ha les mateixes prioritats i per discutir sobre els resultats obtinguts amb les accions dutes a terme durant aquest llarg període, amb enormes convulsions polítiques i canvis socials imprevisibles l’any 1980. I també s’hi tractarà fins a quin punt les llengües són un reflex de l’estructura de poder polític i econòmic i la necessitat d’una política lingüística, aplicat concretament al cas català.

La jornada d’enguany servirà per preguntar-se si l’any 2020 encara hi ha les mateixes prioritats que l'any 1983, quan es va aprovar la primera Llei de política lingüística de la història.

Les ponències, que enguany seran en format virtual, tindran lloc els dies 19 i 20 de novembre. L’assistència a la jornada és gratuïta, però cal inscriure-s’hi prèviament. La inauguració tindrà lloc el dijous 19 de novembre a les 18.00 hores, i comptarà amb la participació de Jaume Casals, rector de la UPF; Joandomènec Ros, president de l’IEC, i Ester Franquesa, directora general de Política Lingüística de la Generalitat de Catalunya.

La conferència inaugural, “Canvis socials i evolució de les polítiques lingüístiques a Catalunya (1979-2020)”, serà el dijous 19 de novembre a les 18.30 hores, i anirà a càrrec d’Avel·lí Flors-Mas, membre del Centre de Recerca en Sociolingüística i Comunicació (CUSC-UB) i professor associat de la Universitat de Barcelona.

El dia 20 tindran lloc la resta de ponències, que tractaran el paper de l’Estat i les telecomunicacions en l’exclusió lingüística dels immigrants (de 9.00 a 10.15 hores); els joves i la política lingüística (de 10.45 a 12.00 hores), i els usos lingüístics als consells de barri de Barcelona (de 12.00 a 13.15 hores). La Jornada finalitzarà amb un debat i amb la recapitulació de conclusions, a càrrec de la Dra. M. Teresa Cabré, directora de la Càtedra Pompeu Fabra.

Perfils dels protagonistes:

Maria Teresa Cabré