Vés enrere Campus Júnior 2020 tanca una edició virtual amb cursos adaptats i sessions molt participatives

De l’oferta inicial de 29 cursos multidisciplinaris, se n’han impartit nou en modalitat no presencial, amb un total de 160 estudiants inscrits, mentre que la resta s’han hagut d’anul·lar.

22.07.2020

L’edició 2020 del Campus Júnior UPF, el programa de cursos d’estiu de la Universitat adreçat a estudiants de secundària de tercer i quart d'ESO i de primer de batxillerat, va transcórrer en format virtual entre el 29 de juny i el 10 de juliol, amb un total de 160 participants.

Enguany el programa dels cursos, impartits per professors i investigadors de la UPF, es va veure afectat per la pandèmia, que va obligar a adaptar-los a la modalitat virtual, i va provocar que una vintena dels previstos inicialment s'hagués d'anul·lar.

La Universitat va crear les aules globals corresponents perquè els estudiants poguessin seguir els cursos des de casa .

Els nou cursos oferts, que han combinat docència amb una part pràctica, experimental i lúdica, van comptar amb la participació d’entre 10 i 26 estudiants, amb una mitjana de 18 persones per curs. Els docents van adaptar la metodologia i els materials dels cursos per poder impartir-los en línia, i la Universitat va crear les aules globals corresponents perquè els estudiants poguessin seguir-los des de casa .

Es van portar a terme els cursos següents: Ciència de les Dades: Python, Biomedicina, Web, Xarxes Socials i Molt Més; Com Ser Emprenedor: Aprèn a Generar Bones Idees; Dissenya la teva Carrera; Dret per Anar Dret; Hackers Matemàtics a la Xarxa; La Inteligencia Artificial i les seves Aplicacions (aprèn la ciència que està canviant el món); Els Reptes del Cervell; Política i Comunicació: Arguments, Idees i Discursos; i finalment, Videojocs i Intel·ligència Artificial.

L’anul·lació de la vintena de cursos va ser deguda a dos motius diferents: un primer grup de cursos, tot i comptar amb les inscripcions necessàries, per les seves característiques havien de tenir una part presencial, ja que es basaven en pràctiques en laboratoris o en programaris específics només disponibles a les instal·lacions de la Universitat; un segon grup es va haver de cancel·lar per la falta d’inscripcions, ja que molts estudiants es van fer enrere.

Molt protagonisme dels estudiants, amb aprofitament de les eines virtuals

Mireia Artigot i Golobardes, docent de l’àrea de Dret Civil del Departament de Dret de la UPF, ha impartit el curs “Dret per Anar Dret”, que han seguit en línia divuit estudiants. La professora comenta que durant el curs els estudiants han estat a casa i ella en una aula de la UPF. “El contingut del curs ha estat substancialment el mateix que en edicions anteriors. No obstant això, vaig ajustar la modalitat i els materials de les sessions. La UPF va obrir un Moodle que vaig poder utilitzar per penjar materials de cada tema i sessió i preguntes sobre les quals volia que els estudiants reflexionessin o preparessin”.

Sobre com els nois i noies han seguit les sessions, Mireia Artigot es mostra satisfeta: “Els 18 estudiants han participat molt amb comentaris constructius i interessants, han debatut entre ells, i fins i tot, en força ocasions, hem tingut problemes per programar les pauses durant les quatre hores i mitja de les sessions!”, assegura. “No ha estat el mateix, però sí el més semblant a una classe presencial. De fet, quan la situació ens ho permeti, tenim previst trobar-nos a la UPF i conèixer-nos personalment”, assegura.

Un altra testimoni és el d’Ana Freire Veiga, professora del Departament de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions, que ha tingut una vintena d’estudiants dins el curs Ciència de les Dades: Python, Biomedicina, Web, Xarxes Socials i Molt Més, majoritàriament amb places reservades per a noies, per tal de fomentar la ciència i la tecnologia entre elles i trencar estereotips.

La professora explica que va intentar reduir la part teòrica del curs, i utilitzar una orientació més pràctica, en què l’alumnat havia d’intervenir més. “Aquesta ha estat la primera edició realitzada de manera remota i, lluny de suposar un problema, ha presentat un seguit d'avantatges molt interessants”, afirma. Per exemple, “la modalitat no presencial ha permès convidar virtualment, durant la darrera sessió, dues referents en l’àmbit de la ciència de dades, independentment de la seva localització geogràfica”.

“Aquesta ha estat la primera edició realitzada de manera remota i, lluny de suposar un problema, ha presentat un seguit d'avantatges molt interessants”.

Les convidades en aquesta darrera sessió van ser Ruth García-Gavilanes, científica de dades a Spotify (Regne Unit) i Berta Benet, estudiant de quart curs d’Enginyeria Matemàtica en Ciència de Dades de la UPF. “La seva participació ha permès a les estudiants interactuar amb elles i conèixer com és el seu dia a dia tant a nivell acadèmic com professional”, explica Ana Freire.

D’altra banda, la professora apunta que han utilitzat eines d’avantguarda per al desenvolupament del curs, com Blackboard Collaborate, una plataforma que permet no només fer videotrucades, sinó subdividir l’audiència en grups per tal que treballin en sales virtuals separades. Una altra de les eines utilitzades ha estat Google Colab, que permet programar en Python en línia, en el mateix navegador, sense necessitat de cap instal·lació local.

Ana Freire comenta que potser la part negativa de l'edició remota ha estat que hi ha hagut menys interacció entre l'alumnat: “En les passades edicions es feia un esbarjo de trenta minuts en què les participants interactuaven i fins i tot establien relacions d'amistat”. En general, però, assegura que la resposta ha estat molt bona, ja que les estudiants van fer comentaris com ara que el curs s’havia fet molt curt i que els agradaria que hi hagués una segona part.

Perfils dels protagonistes:

Ana Freire