Vés enrere Un projecte de la UPF per crear tests ràpids de patògens i contaminants, seleccionat pel programa CRAASH Barcelona

Keycatch està desenvolupant una tecnologia que utilitza microorganismes modificats genèticament perquè siguin capaços de trobar determinades molècules.

06.05.2020

Keycatch, un projecte de la UPF que està desenvolupant tests ràpids de baix cost per detectar patògens i substàncies contaminants, ha estat seleccionat per formar part del programa d’acceleració CRAASH Barcelona. Aquesta iniciativa organitzada per Biocat amb l'acceleradora de salut CIMIT i la col·laboració del principal consorci de salut europeu, EIT Health, ajudarà onze equips de recerca europeus de l’àmbit de la salut a impulsar l’aplicació pràctica dels seus projectes.

CRAASH Barcelona vol portar al mercat, en un termini d’entre tres i cinc anys, projectes amb tecnologia d’avantguarda sorgits a centres de recerca i universitats europeus. De les 78 candidatures provinents de 21 països que s’han presentat a l’edició d’enguany, l’organització n’ha escollit 11. Durant 12 setmanes, aquests equips rebran formació i assessorament, validaran l’aplicabilitat de les seves tecnologies i es posaran en contacte amb alguns dels actors més rellevants del sector sanitari.

Aquest programa accelerarà el desenvolupament del projecte Keycatch, impulsat pel grup de recerca en Biologia Sintètica per a Aplicacions Biomèdiques de la UPF. El seu objectiu és crear una alternativa més barata i fàcil de produir que els testos ràpids convencionals, basats en la química o l’electrònica. Per això estan desenvolupant una tecnologia que utilitza microorganismes modificats genèticament perquè siguin capaços de trobar la presència i la concentració de determinades molècules.

El investigadors de la UPF creuen que la seva tecnologia serà útil en una àmplia gamma d’aplicacions i, per validar-la, estan desenvolupant dos prototips diferents. Un d’ells és capaç de detectar i quantificar la presència de metalls pesants, que en determinats països són una gran amenaça per a la salut pública perquè s’acumulen a l’aigua que beuen milions de persones. L’altre detecta el bacteri Vibrio cholerae, responsable de la malaltia del còlera, que cada any afecta 4 milions de persones i provoca 143.000 morts a tot el món.

Els responsables del projecte calculen que el cost de cada test serà inferior a un euro, una quantitat molt per sota dels preus que tenen el dispositius comercialitzats actualment. A més, esperen que ofereixin resultats de manera ràpida i in situ, sense haver de traslladar les mostres ni de disposar d’instal·lacions ni de personal especialitzats, a diferència dels mètodes disponibles al mercat.

“Dur a terme allò que va començar com una idea”

La investigadora de la UPF Sira Mogas, responsable de Keycatch, està molt satisfeta perquè confia que el programa d’acceleració els ajudi a “fer que el projecte tiri endavant”. Keycatch ja va ser un dels projectes seleccionats a la darrera edició del programa UPF INNOValora, que dona suport a les proves de concepte vinculades a l'activitat de recerca de la Universitat, gràcies al qual van “fer un pas per desenvolupar la tecnologia”, explica. Ara, espera que CRAASH Barcelona els ajudi a “dur a terme allò que va començar com una idea”.

Per aconseguir-ho, el programa disposa d’un calendari intensiu de 12 setmanes dividit en tres fases. La primera permetrà als equips, amb l’ajuda d’experts del CIMIT, esbrinar si la seva tecnologia pot trobar un lloc al mercat. A les fases dos i tres, els participants podran validar el seu projecte en alguns dels millors ecosistemes sanitaris dels Estats Units (Boston) i Europa (Galway i altres ciutats del continent).

Per a més informació

Notícia publicada per: