Vés enrere “Cada cop que un periodista mor, es tanquen mil ulls”

“Cada cop que un periodista mor, es tanquen mil ulls”

La lliçó inaugural del grau en Periodisme va ser a càrrec de Natalia Sancha, periodista freelance especialitzada en Orient Mitjà
12.11.2019

El dia 11 de novembre va tenir lloc la lliçó inaugural del grau en Periodisme, que es va celebrar a l’auditori del campus del Poblenou. Carles Pont, director del grau, va inaugurar la lliçó, presentant la convidada i donant la benvinguda a tots els estudiants al nou curs.

La presentació també va comptar amb la intervenció de David Meseguer, professor del grau en Periodisme i investigador del Departament de Comunicació de la Universitat. El professor va explicar que Natalia Sancha és “el viu exemple que la figura del corresponsal ha de continuar”, perquè no només és llicenciada en Periodisme, sinó que parla diferents idiomes, té un màster en Relacions Internacionals i fa més de deu anys que viu a Beirut, aconseguint així conèixer a la perfecció el context de l’Orient Mitjà.

Sancha i la passió pel Periodisme ben fet

Natalia Sancha és freelance i stringer, fet que implica que no és corresponsal d’un mitjà sinó que treballa de manera autònoma i ven les seves peces a mitjans. A més, va explicar que ella s’autoanomena periodista “vertical”. Així doncs, mentre que hi ha periodistes horitzontals, que són aquells que “salten de guerra en guerra”, ella ja era sobre el terreny quan la guerra va començar. “Jo no vaig anar a la guerra, la guerra va venir a mi”, va afirmar la periodista, somrient.

"El periodisme és una professió preciosa perquè pots viure mil vides en una", va afirmar Sancha

La periodista fa fotografies i també escriu, combinant així dues de les seves passions. A més, no li agrada cobrir allò que ella anomena “bang-bang”, que seria el conflicte bèl·lic en si, sinó que prefereix centrar-se en els civils. “Entre els fronts de guerra, la gent busca oasis i crea les seves realitats, val la pena explicar les històries que hi ha darrere la guerra”. Sancha va assegurar que un dels avantatges que té per ser dona és el de poder accedir a alguns espais restringits únicament a elles, permetent-li així cobrir les múltiples cares del conflicte.

Com s’arriba a viure del periodisme?

Sancha va admetre que viure d’aquesta professió és complicat, i va afirmar que la clau és “fer molta feina, molta feina, molta feina, tenir molt compromís i fer més feina”.  Però no tot es basa en això, sinó que Sancha va parlar de l’ètica, de l’especialització i del valor. “Valor no només perquè vas a la guerra”, va especificar, “sinó valor per mantenir-te fidel a la veritat”.

A més, va parlar dels temps que viu el periodisme, que són complicats. “La dictadura de la immediatesa”, tal com ella la va anomenar, ha obligat a homogeneïtzar els temes i a publicar només allò que és notícia. A més, també perjudica un assumpte tan essencial com és el fact-checking, fent que informacions falses circulin, sovint, per Internet.

Les cicatrius que no es veuen

La periodista també va parlar durant la ponència sobre la seguretat a l’Orient Mitjà i les ferides de guerra. Sobre la segureat en general, va afirmar que “sempre hi ha la possibilitat que si ets un home et segrestin i et decapitin i que, si ets una dona, et segrestin, et violin i després et matin”.

Sobre les ferides de guerra, Sancha va afirmar que si un periodista és ferit, els riscos de la professió es fan molt visibles. Però, tot i això, va explicar que “cap persona normal veu les conseqüències d’una guerra i després no hi pensa més”. Molts cops, aquestes conseqüències deriven en estrès post-traumàtic, patit sovint també pels militars i pels cooperants en ONGs. Aquest tema sol ser tabú, fins i tot entre els periodistes. “Sempre romantitzem la guerra i ens agrada explicar batalletes, però no prestem suficient atenció a aquelles ferides que no es veuen”, va afirmar la periodista.

Lliçó inaugural dels estudis de Periodisme 2019-2020

Per a més informació