Vés enrere Elena Larrauri, investida doctora honoris causa per la Universitat del País Basc

La catedràtica de Dret Penal i Criminologia de la UPF va rebre la màxima distinció honorífica de la institució basca en reconeixement a la seva llarga trajectòria investigadora, en el decurs d'una cerimònia que va tenir lloc el 19 de maig a Bilbao.

23.05.2023

Elena Larrrauri, catedràtica de Dret Penal i Criminologia del Departament de Dret de la UPF, va ser investida doctora honoris causa per la Universitat del País Basc/Euskal Herriko Unibertsitatea (UPV/EHU), en reconeixement a les aportacions a la criminologia i a l'anàlisi feminista del sistema penal.

La cerimònia d'investidura, en la qual també es van homenatjar els nous doctors i doctores de la institució dels anys 2021 i 2022, va tenir lloc el 19 de maig, a Bilbao, a l'Auditori Mitxelena de l'edifici Biscaia Aretoa de la UPV/EHU. Va ser presidida per Eva Ferreira, rectora de la Universitat, i la laudatio va anar a càrrec d'Adela Asúa, catedràtica emèrita de Dret Penal de la UPV/EHU, exmembre del Consell d'Estat i exvicepresidenta del Tribunal Constitucional.

Elena Larrauri: "Els acadèmics no som pràctics ni activistes [...] La nostra virtut més gran és la integritat acadèmica"

FOTO: Fernando Gómez. UPV/EHU

En el discurs d'acceptació, Elena Larrauri va mostrar el seu “profund agraïment a la Universitat del País Basc, que m'atorga aquesta apreciada distinció”. Va reflexionar sobre el paper que correspon a l'acadèmia en la societat actual: “Els acadèmics no som pràctics ni activistes. No som pràctics destinats a donar suport a una administració ignorant els problemes, i tampoc no som activistes dedicats a criticar tot allò que es faci des de l'administració. La nostra virtut més gran és la integritat acadèmica”, va emfatitzar.

En el seu parlament, la rectora Eva Ferreira va recalcar la trajectòria acadèmica i humana de la nova doctora honoris causa: “Honra la nostra institució que, a través d'aquest acte solemne, Elena Larrauri entri a formar-ne part. I gràcies, sobretot, per una llarga i fructífera trajectòria de recerca i de reflexió en el camp del dret penal i la criminologia”. De la seva banda, Adela Asúa, durant la laudatio, va afirmar que “ens sumem al reconeixement d'Elena Larrauri, un referent d'excel·lència en el camp del pensament crític en l'anàlisi del sistema de justícia penal”.

Un referent en la prevenció i tractament de la violència contra les dones des de la criminologia

Elena Larrauri es va doctorar en Dret per la UAB, on va ser professora titular de Dret Penal i Criminologia (1988-2007), abans d'incorporar-se com a catedràtica al Departament de Dret de la UPF l'any 2009. Fundadora del Grup de Recerca en Criminologia i Sistema Penal de la UPF i investigadora principal de la Xarxa d'Excel·lència EmpiriC, actualment és directora del Màster Interuniversitari de Criminologia i Execució Penal (UPF, UAB, UdG i UOC). Al llarg de la seva trajectòria ha fet nombroses estades d’investigació en reputats instituts i facultats d’arreu del món, i ha obtigut beques com l’Alexander von Humboldt i la Fulbright-La Caixa.

Les seves línies de recerca són els antecedents penals, el sistema de penes i l'anàlisi de gènere en el sistema de justícia penal. S'ha ocupat de visibilitzar i reflexionar sobre el problema de la violència masclista i les estratègies de prevenció més eficaces per combatre-la. En aquest àmbit, s'ha dedicat a l'estudi de la prevenció i el tractament de la violència contra les dones des de la criminologia i el sistema de justícia penal d'una manera eficient i garantista, però, alhora, tenint en compte les desigualtats estructurals i històriques per raó de sexe.