Vés enrere Un projecte europeu i una iniciativa nord-americana s'uneixen per millorar els mètodes actuals d'avaluació de seguretat química i reduir l'ús de proves en animals

EU-ToxRisk i Tox21 inicien les seves col·laboracions en l'àmbit de l'avaluació de risc toxicològic. La part europea de la col·laboració, EU-ToxRisk, compta entre els seus organitzadors amb el Programa de Recerca en Informàtica Biomèdica (GRIB).
05.10.2016

El projecte europeu EU-ToxRisk i la iniciativa Tox21 (Toxicology in the 21st Century) dels Estats Units han decidit col·laborar en els seus esforços per aconseguir avaluacions de seguretat química més eficients i que redueixin la utilització d'experiments en animals. El passat mes de setembre, un total de 28 representants dels dos projectes es van reunir en un seminari celebrat a Mainz (Alemanya) per iniciar les col·laboracions en les àrees d'interès mutu dins l'àmbit de l'avaluació de riscos.

EU-ToxRisk

Segons Andy White (Unilever), membre d'EU-ToxRisk i director de l'esdeveniment, “aquest seminari marca l'inici del que s'espera sigui una profitosa col·laboració entre el projecte EU-ToxRisk i les iniciatives Tox21 i ToxCast. Aquesta col·laboració ajudarà a enfortir la comunicació entre ambdues parts amb l'objectiu de fomentar les sinergies per accelerar el canvi en toxicologia cap a una nova estratègia d'avaluació de la seguretat química basada en el mecanisme. A cada costat de l'Atlàntic hi haurà una unitat lluitant per millorar els enfocaments d'avaluació de seguretat basats en estratègies alternatives a l'experimentació animal”. Richard Paules (Programa Nacional de Toxicologia), de la iniciativa Tox21, afegeix: “Hem mantingut debats molt productius sobre les semblances i diferències entre els enfocaments nord-americans i els europeus. Ara quedem a l'espera d'iniciar la col·laboració amb els nostres socis internacionals en moltes àrees, incloent les estratègies de transcriptòmica, toxicodinámica, toxicocinètica i mètodes de càlcul”.

El seminari, organitzat per iniciativa del coordinador d'EU-ToxRisk, Bob van de Water (Universitat de Leiden), suposa un pas crucial per avançar de manera conjunta en els nous enfocaments de l'avaluació de riscos químics. El diàleg i la cooperació amb diverses iniciatives internacionals afins a aquests enfocaments, l'intercanvi de dades i l'harmonització de coneixements dins del camp de les proves de toxicitat alternatives ajudaran a impulsar aquest camp i a evolucionar cap a una nova era de ciències de la seguretat en benefici de tots els ciutadans del món.

“El Programa d'Informàtica Biomèdica (GRIB) participa en el projecte EU-ToxRisk coordinant l'aplicació de mètodes computacionals i per tant juga un paper important en aquesta col·laboració”, comenta Manuel Pastor, cap del grup de recerca en Farmacoinformática del GRIB i col·laborador en EU-ToxRisk. “Concretament, el nostre programa participarà en el desenvolupament conjunt i la validació d'algunes de les metodologies centrals en l'avaluació de riscs toxicològics, com els mètodes d'extrapolació de propietats (read-across), AOP quantitativa i les mètriques de similaritat de substàncies”.

Sobre els projectes EU-ToxRisk i Tox21

EU-ToxRisk és un projecte europeu líder en avaluar el risc i toxicitat de l'exposició a medicaments i productes químics del segle XXI. Es tracta d'un projecte de col·laboració europeu finançat en el marc del Programa de Recerca i Innovació, Horitzó 2020. Amb 39 organitzacions associades i un pressupost de més de 30 milions d'euros, el projecte es va iniciar l'1 de gener de 2016 i tindrà una durada de 6 anys. Entre els seus col·laboradors es troba el Programa d'Informàtica Biomèdica (GRIB), programa conjunt entre l'Institut Hospital del Mar d'Investigacions Mèdiques (IMIM) i el Departament de Ciències Experimentals i de la Salut (DCEXS) de la UPF. La missió d'EU-ToxRisk és conduir el canvi de paradigma cap a assajos toxicològics sense experimentació animal, per tal d'obtenir una avaluació toxicològica basada en les respostes de cèl·lules humanes i comprendre el mecanisme integral dels efectes adversos produïts per substàncies químiques. Aquests nous mètodes de prova basats en el mecanisme s'integraran en protocols de proves estandarditzats, adaptats al marc regulador i a la seva aplicació industrial.

Toxicology in the 21st Century (Tox21) és la col·laboració federal entre l'Agència de Protecció Ambiental d'Estats Units, els Instituts Nacionals de Salut (NIH) i l'Administració d'Aliments i Medicaments dels Estats Units (FDA). Els investigadors de Tox21 tenen com a objectiu millorar els mètodes d'avaluació de la toxicitat per provar de forma ràpida i eficient si certs compostos químics tenen el potencial de pertorbar processos en el cos humà que poden donar lloc a efectes nocius per a la salut. Un gran esforç que implica l'ús d'un sistema de cribratge d'alt rendiment robòtic allotjat a NCATS per tal de provar aproximadament 10.000 substàncies químiques ambientals (coneguts com "Tox21 10K Library") pel seu potencial per alterar processos biològics que poden donar lloc a toxicitat.