Vés enrere Identificades per primer cop 58 proteïnes implicades en la fecundació

Identificades per primer cop 58 proteïnes implicades en la fecundació

Les proteïnes detectades són molt semblants a les d’espermatozous humans i el seu descobriment podria utilitzar-se per desenvolupar futures vacunes pel control de la fertilitat.
28.04.2016

Imatge cedida pels investigadors DCEXSUn estudi recentment publicat a la revista Molecular & Cellular Proteomics ha permès identificar a la superfície de l’esperma de bou 58 proteïnes capaces de reconèixer molècules de sucre presents en la superfície dels òvuls i implicades en el procés de fertilització.

La formació de la cèl·lula ou que finalment donarà lloc a un nou ésser viu depèn de la unió entre les gàmetes masculina (espermatozou) i femenina (òvul). Aquesta unió està precedida per una sèrie d’interaccions cel·lulars que primerament conduiran a l’espermatozou cap a les trompes de Fal·lopi per després permetre la seva fusió amb el nucli de l’òvul. Igual que molts altres processos vitals, les interaccions descrites es basen en el reconeixement específic entre molècules de sucre i proteïnes, un diàleg essencial a la biologia però que no sempre rep la suficient atenció.

Grup de Recerca de David AndreuUtilitzant tecnologia desenvolupada al propi laboratori, científics del Grup de Proteòmica i Química de Proteïnes de la Universitat Pompeu Fabra liderats per David Andreu i Ricardo Gutiérrez-Gallego, en col·laboració amb Manuel Avilés, de la Universitat de Múrcia, han pogut detectar per primer cop 58 proteïnes del semen capaces d’unir-se a sucres i responsables de les interaccions cel·lulars abans comentades. Aquestes proteïnes, denominades lectines, s’han vist implicades en dues etapes cabdals per a la fertilització: la formació del reservori espermàtic en l’epiteli de l’oviducte i la interacció espermatozou-òvul.

Les proteïnes identificades en aquest estudi són en molts casos idèntiques a les de l’esperma humà i, segons comenten els autors, “contenen informació estructural que podria utilitzar-se, entre altres finalitats, per a facilitar el diagnòstic i tractament de la infertilitat, o per a desenvolupar futures vacunes per al control de la fertilitat.”

Treball de referència: Sira Defaus, Manuel Avilés, David Andreu, Ricardo Gutiérrez-Gallego. Identification of bovine sperm surface proteins involved in carbohydrate-mediated fertilization interactions. Molecular & Cellular Proteomics, April 2016.  doi:10.1074/mcp.M115.057703