Vés enrere Els èxits dels equips de futbol milloren la percepció social sobre la immigració

L’estudi es basa en la combinació d’opinions ciutadanes recollides en vuit edicions de l’Enquesta Social Europea amb els resultats esportius assolits pels equips de primera divisió de futbol a Espanya. Els catedràtics Ignacio Lago (UPF) i Carlos Lago (Universitat de Vigo) són els autors del projecte de recerca, que va ser seleccionat en una convocatòria de l’Observatori Social de “la Caixa”.

28.01.2020

L’èxit d’un club de futbol, ​​ja sigui guanyant la lliga o aconseguint un rendiment superior al previst en funció del seu pressupost, a més d’un percentatge més elevat de minuts jugats per jugadors estrangers, contribueix a una millor percepció sobre la immigració al país o a la comunitat autònoma on pertany aquest equip.

Aquesta és la principal conclusió d’un estudi fet per Carlos Lago, catedràtic de Ciències de l’Esport de la Universitat de Vigo, i Ignacio Lago, catedràtic de Ciències Polítiques i Socials de la Universitat Pompeu Fabra, ambdós investigadors associats del grup de recerca GEN (Governance and Economics Research Netword) del centre gallec.

La "percepció positiva" sobre la immigració era més alta entre els ciutadans d'una comunitat autònoma quan un dels seus equips havia guanyat la lliga.

The glories of immigration. How soccer wins shape opinion on immigration”  va ser un dels vuit projectes sobre immigració seleccionats en la convocatòria 2019 de l’Observatori Social de “la Caixa” i  es preveu que es publiqui properament com a article científic en una revista. Es basa en la combinació d’opinions ciutadanes recollides en vuit edicions de l’Enquesta Social Europea (European Social Survey, ESS), amb els resultats esportius assolits pels equips de futbol espanyol de la primera divisió.

L’anàlisi va incloure les dades recollides entre el 2002 i el 2016 per l’ESS, una enquesta que es realitza cada dos anys a diferents països de la UE i que recull una sèrie de dades sobre la percepció que les persones tenen sobre diversos aspectes socials. En concret, els investigadors es van centrar en les opinions de més de 15.500 ciutadans espanyols en les vuit edicions analitzades d’una enquesta que els demana la seva opinió sobre si la vida cultural s’enriqueix o no pels immigrants o si la immigració és bona o dolenta per a l’economia del país.

Aquestes dades, al seu torn, es van intercalar amb els resultats de la màxima categoria de la lliga espanyola de futbol en les diferents temporades que cobreixen el període d’estudi. Es va tenir en compte tant la classificació final com la relació entre la classificació obtinguda i el pressupost de cada equip, així com el nombre de jugadors nacionals i estrangers i els minuts jugats per ells.

Com millor és la classificació, més bona es la percepció

"El que trobem és que quan els equips tenen èxit, ja sigui perquè guanyen la lliga, o perquè tenen un rendiment més alt del que s'esperava en funció del seu pressupost, i a més si hi ha molts jugadors immigrants que juguen en aquest equip, millora la percepció positiva sobre la immigració", afirmen els investigadors.

Concretament, van detectar que la "percepció positiva" sobre la immigració era més alta entre els ciutadans d'una comunitat autònoma quan un dels seus equips havia guanyat la lliga, cosa que en el període analitzat havien assolit el FC Barcelona, ​​el Reial Madrid, l'Atlètic Madrid i el València CF. "Això és encara és més pronunciat quant més estrangers hi ha en un equip i més minuts juguen", afirmen els investigadors.

Segons Carlos i Ignacio Lago, aquesta mateixa correlació es va detectar quan el factor analitzat va ser el rendiment dels clubs: concretament, si la posició que ocupaven a la classificació al final de temporada era més alta o inferior a la que els pertocaria si els equips s’haguessin ordenat en funció del seu pressupost.

Per contra, també van detectar l'efecte contrari, ja que "quan un equip no guanya o actua pitjor del que s'esperava i hi ha molts jugadors immigrants que juguen molts minuts, la percepció sobre els beneficis de la immigració cau".

El futbol com a termòmetre social i com a camp per a la recerca

Espanya, afirmen els investigadors, és el tercer país de la Unió Europea amb un nombre més gran d'immigrants, uns 415.000, segons l'Eurostat del 2016, el darrer analitzat en aquesta recerca. Al mateix temps, el futbol és "probablement el producte d'oci més rellevant" d'un país en què, segons una enquesta del Centre d'Investigacions Sociològiques, el 67% de les persones, el 78% dels homes i el 57% de les dones, diuen que són seguidors d’un equip.

D’altra banda, Espanya compta amb una lliga amb un alt percentatge de jugadors estrangers, que en la darrera temporada analitzada, la 2015-2016, van jugar, segons demostra l’estudi, al voltant d’un 42% del total de minuts disputats. Per això, els investigadors van intentar observar "com el futbol regula o modifica la percepció que es té sobre els aspectes positius de la immigració”. A partir dels resultats obtinguts, destaquen el paper d'aquest esport com a "termòmetre social" que, més enllà de l’esport, "ens permet comprendre molts aspectes de la nostra vida diària".

Per tant, els autors defensen aquest esport com "un gran espai per a la recerca", alhora que reconeixen la dificultat que té arribar a aquest punt de trobada, en aquest cas entre aspectes socials i futbol, que ha marcat el seu projecte de recerca.

Notícia publicada per:

Oficina de Comunicació