Vés enrere La UPF participa a 'PROVIDE', el projecte europeu per trobar solucions centrades en el pacient per als trastorns vestibulars

El grup de Neurobiologia dels Sistemes Sensorials del MELIS-UPF formarà un dels doctorands aportant la seva experiència en organoides de l'orella interna humana i alteracions genètiques causants de trastorns vestibulars.

08.05.2023

'PROVIDE' és un projecte europeu que reuneix una vintena de socis, entre els quals hi ha el grup de Neurobiologia dels Sistemes Sensorials del Departament de Medicina i Ciències de la Vida (MELIS) de la UPF, per conèixer i millorar "l'atenció centrada en el pacient per als trastorns vestibulars”. El grup dirigit per Berta Alsina participarà en aquesta xarxa doctoral internacional aportant-hi la seva experiència en organoides de l'orella interna humana i en els elements reguladors responsables de la pèrdua d'audició i del vertigen.

El sistema vestibular controla i processa la informació que regula l’equilibri i els moviments oculars. Està compost per parts de l'orella interna i la regió del cervell que controla la informació sensorial. La pèrdua de la funció de l'oïda interna provoca trastorns vestibulars que causen una barreja de símptomes, des de mareigs a boira cerebral, i redueixen tant la qualitat de vida com la capacitat de treball.

Alguns d’aquests símptomes poden tenir una causa genètica. "En els darrers anys, el nostre grup ha estudiat mutacions específiques en gens del desenvolupament que causen pèrdua d'audició i vertigen", explica Berta Alsina.

Tot i rebre poca atenció, les diferents formes de trastorns vestibulars afecten fins a un terç de la població, especialment les dones, on els trastorns són més prevalents i discapacitants, creant costoses disparitats sanitàries que superen els 6.000 milions d'euros anuals a Europa.

Per fer front a aquesta situació, el projecte ‘PROVIDE’ proporcionarà a deu estudiants de doctorat una formació capdavantera amb un ampli ventall de coneixements, des de la informàtica a l'enginyeria de dispositius, passant per la pràctica clínica, per comprendre l'etiologia de la pèrdua vestibular, caracteritzar-ne els símptomes i desenvolupant tractaments per restaurar la funció vestibular.

Formar part de 'PROVIDE' ens permetrà ampliar els nostres coneixements en l'aspecte clínic dels trastorns vestibulars i aprendre les tècniques més avançades per tractar-los.

"Formar part de la xarxa doctoral de 'PROVIDE' ens permetrà ampliar els nostres coneixements en l'aspecte clínic dels trastorns vestibulars i aprendre les tècniques més avançades per tractar-los", conclou Alsina.

El projecte 'PROVIDE' té un pressupost de 3,7 milions d'euros, 250.000 dels quals seran utilitzats pel MELIS-UPF per contractar un estudiant de doctorat.

03. Salut i benestar
04. Educació de qualitat