Vés enrere Diàlegs científics QUAES-UPF: “Les matemàtiques de la vida”

Diàlegs científics QUAES-UPF: “Les matemàtiques de la vida”

Gemma Huguet i Tomás Alarcón parlaran sobre com utilitzen les matemàtiques per descriure als éssers vius i entendre'ns millor a nosaltres mateixes

08.04.2021

La primera edició dels "Diàlegs científics QUAES-UPF" tindrà lloc el dilluns 19 d'abril de 2021, a les 18 h en línia sota el títol “Les matemàtiques de la vida”. És una activitat divulgativa organitzada pel Departament de Ciències Experimentals i de la Salut de la Universitat Pompeu Fabra i la Càtedra QUAES-UPF de Biomedicina i Enginyeria Biomèdica.

Dialogarem amb dos científics de renom internacional dedicats a utilitzar les matemàtiques per a descriure els éssers vius. Gemma Huguet, investigadora Ramón y Cajal de la Universitat Politècnica de Catalunya, experta en l'ús de les matemàtiques per a entendre el cervell humà, i Tomás Alarcón, professor de recerca ICREA del Centre de Recerca Matemàtica, expert en la modelització matemàtica del càncer.

Tots dos científics compartiran amb nosaltres les seves experiències i ens ajudaran a entendre com podem utilitzar les matemàtiques per a entendre'ns millor a nosaltres mateixes. Aquesta disciplina, lluny de tractar només conceptes abstractes molt allunyats de la realitat, ens ha permès des d'enviar éssers humans a la Lluna i començar a explorar el cosmos, fins a dissenyar dispositius electrònics que han donat lloc a la revolució tecnològica actual.

En aquest conversatori dialogarem sobre com en el segle XXI estem aprenent que també podem utilitzar les matemàtiques per a entendre els organismes vius, la qual cosa ens està començant a ajudar a lluitar contra malalties i millorar la nostra qualitat de vida.

La sessió estarà moderada per Jordi Garcia Ojalvo, catedràtic del Departament de Ciències Experimentals i de la Salut de la Universitat Pompeu Fabra, i membre de l'equip de la càtedra QUAES-UPF.

L'activitat és oberta al públic general i gratuïta, però és necessari inscriure's en la web de l'esdeveniment. Les persones inscrites rebran un enllaç per a connectar-se el dia anterior a l'esdeveniment.

Breu CV dels ponents:

Gemma Huguet desenvolupa i analitza models matemàtics per a identificar els mecanismes fonamentals responsables de l'activitat de les neurones, amb l'objectiu d'entendre millor el cervell humà per a millorar la qualitat de l'assistència sanitària, els tractaments per a malalties neurològiques, així com el desenvolupament de biotecnologia. Alguns dels projectes en els quals treballa són l'estudi dels mecanismes de sincronització dels ritmes cerebrals, i l'anàlisi del funcionament dels sistemes auditiu i visual.

Tomás Alarcón investiga en el modelatge matemàtic del creixement de tumors i l'angiogènesi induïda per aquests. El principal objectiu de la seva recerca és comprendre els mecanismes implicats en la resistència del càncer als fàrmacs, i formular estratègies terapèutiques que puguin vèncer aquesta resistència. També està interessat en altres àrees de la Biologia Matemàtica, com per exemple la reprogramació cel·lular en càncer i envelliment, i la dinàmica dels virus.

• Què? Diàlegs científics QUAES-UPF: “Les matemàtiques de la vida”

• Quan? 19 d'abril de 2021, a les 18h

• On? En línia, enviarem un enllaç el dia abans a les persones que es registrin. Inscripcions.

Us esperem!