Vés enrere Els alumnis de Biologia Humana Maria Bernabeu i Arnau Busquets reben les beques europees ERC Starting Grants

07.09.2020

El Consell Europeu de Recerca (ERC per les seves sigles en anglès) ha reconegut a Maria Bernabeu, cap de grup a l’EMBL Barcelona i Arnau Busquets, investigador Ramón y Cajal de l'IMIM amb les prestigioses ERC Starting Grant. Tots dos van ser companys de promoció a la llicenciatura de Biologia Humana de la UPF.

El reconeixement té una dotació d'1,5 milions d'euros per al desenvolupament d'un projecte a 5 anys. Les subvencions cerquen projectes altament innovadors que estiguin liderats per investigadors destacats i de reconegut prestigi internacional, amb l'objectiu d'ajudar-los a crear els seus propis equips i portar a terme recerques pioneres a Europa.

El projecte d’Arnau Busquets "Beyond classical conditioning: Hippocampal circuits in higher-order memory processes" té com a objectiu entendre com el cervell codifica i emmagatzema processos associatius complexos que determinen les decisions quotidianes i són la base de trastorns cerebrals com els estats psicòtics.

Busquets emprarà enfocaments genètics, farmacològics i de conducta en ratolins per caracteritzar els circuits cerebrals implicats en aquest tipus d’aprenentatge. El projecte vol millorar el coneixement de com el cervell codifica i emmagatzema experiències prèvies amb l'objectiu de guiar futures respostes de comportament i com aquests processos poden estar afectats en els estats psicòtics.

Més informació a la web de l’IMIM.

D’altra banda, el grup de Maria Bernabeu estudia la malària cerebral d'una manera molt singular. Aquesta complicació neurovascular de la malaltia parasitària és responsable de més de 400.000 morts cada any a l'Àfrica subsahariana, la majoria d'elles en nens menors de cinc anys. Encara es desconeixen els orígens d'aquesta complicació, principalment per la impossibilitat d'accedir al cervell d'un pacient en el moment de la infecció i la falta de bons models animals.

El seu grup de recerca recrea vasos sanguinis humans vius al laboratori, a través dels quals poden fluir glòbuls vermells humans, tant els sans com els infectats amb malària. En el projecte Mal3D-BBB planeja utilitzar aquesta tecnologia per a crear una rèplica en 3D dels microvasos cerebrals, la barrera hematoencefàlica, per a comprendre com els paràsits de la malària causen dany al cervell. En recrear aquesta complexa patologia humana 'en una placa', el grup de Bernabeu podrà agregar cèl·lules del sistema immunològic, molècules de senyalització immunològica anomenades citocines i factors de coagulació que es creu que contribueixen al dany cerebral, per a analitzar els canvis a nivell molecular, cel·lular, i tissular.

Més informació a la web de l’EMBL Barcelona.

En total, en aquesta convocatòria ERC Starting Grant 2020 es finançaran 436 investigadors de 40 països diferents, que rebran un ajut de fins a 1,5 milions d’euros, que suma un total de 677 milions d’euros, per tal d'ajudar a formar científics i acadèmics que realitzen recerques pioneres en totes les disciplines dins del programa de recerca i innovació Horitzó 2020 de la Unió Europea.