Vés enrere Els beneficis per a la salut dels nens de menjar peix durant l'embaràs superen els riscos

Menjar peix d'una a tres vegades a la setmana durant l'embaràs s'associa a una millor salut metabòlica de l'infant, segons un nou estudi.

31.03.2020

Menjar o no menjar peix és una qüestió que des de fa temps preocupa les dones embarassades. Ara, un estudi internacional liderat per la Universitat del Sud de Califòrnia (USC) mostra que els nens de mares que van menjar peix d'una a tres vegades per setmana durant l'embaràs van presentar més probabilitats de tenir un millor perfil metabòlic tot i el risc d'exposició al mercuri, que en el cas de les mares que van menjar peix menys d'una vegada a la setmana. Les troballes es van publicar a JAMA Network Open. A Barcelona, han contribuït a l'estudi la Unitat de Proteòmica del Centre de Regulació Genòmica (CRG) i la UPF i investigadors de l'Institut de Salut Global de Barcelona (ISGlobal), centre impulsat per “la Caixa”.

"El peix és una font important de nutrients i no s'hauria d'evitar el seu consum", diu Leda Chatzi, professora associada de medicina preventiva a la Keck School of Medicine de la USC i investigadora principal de l'estudi. "Però les dones embarassades haurien de consumir d'una a tres porcions de peix a la setmana com es recomana, i no menjar-ne més, degut a la possible contaminació del peix amb mercuri i altres contaminants orgànics persistents". El peix també és una font important d'àcids grassos poliinsaturats de cadena llarga omega-3 que són importants per al fetus en desenvolupament. No obstant això, alguns tipus, com el peix espasa, el tauró i el verat, poden contenir alts nivells de mercuri, una potent toxina que pot causar dany neurològic permanent.

Els investigadors van analitzar 805 parelles de mares i fills de cinc països europeus que participen en el projecte de recerca col·laborativa HELIX, coordinat per ISGlobal, que segueix a les dones i els seus fills des de l'embaràs en endavant.

Durant el seu embaràs, es va preguntar a les dones sobre el seu consum setmanal de peix i se'ls va realitzar una prova d'exposició al mercuri. Quan els nens tenien entre 6 i 12 anys, se'ls va realitzar un examen clínic amb diverses mesures, incloent circumferència de la cintura, pressió arterial, colesterol de lipoproteïnes d'alta densitat, nivells de triglicèrids i nivells d'insulina. Aquestes mesures es van combinar per calcular una puntuació de la síndrome metabòlica.

La Unitat de Proteòmica va contribuir fent les anàlisis i quantificacions de diverses proteïnes en el plasma de més de 1200 voluntaris distribuïts entre 6 cohorts europees. El cap de la unitat, Eduard Sabidó, detalla que “la detecció i quantificació de proteïnes la vam fer mitjançant assajos immunològics que ens van permetre quantificar 50 proteïnes pre-seleccionades”. Aquestes mesures es van complementar amb altres informacions de metabolòmica i transcriptòmica, així com diverses informacions d'exposició a riscos de la salut. “Aleshores, es van correlacionar les informacions moleculars amb les exposicions a diferents riscos i susceptibilitats, per establir relacions entre marcadors moleculars i fenotips i exposicions”, afegeix.

Més peix no és millor

Els fills de dones que van menjar peix d'una a tres vegades per setmana van tenir puntuacions de síndrome metabòlica més baixes que els fills de dones que van menjar peix menys d'una vegada per setmana. Però el benefici disminuïa si les dones menjaven peix més de tres vegades per setmana.

"El peix pot ser un camí comú d'exposició a certs contaminants químics que poden exercir efectes adversos", diu Nikos Stratakis, investigador postdoctoral de la USC i un dels autors de l'estudi. "És possible que quan les dones mengen peix més de tres vegades per setmana, l'exposició a contaminants pugui contrarestar els efectes beneficiosos del consum de peix que s'observen en nivells d'ingesta més baixos". L'estudi va trobar que una major concentració de mercuri en la sang d'una dona estava associada amb una puntuació més alta de la síndrome metabòlica en el seu fill.

És possible que quan les dones mengen peix més de tres vegades per setmana, l'exposició a contaminants pugui contrarestar els efectes beneficiosos del consum de peix que s'observen en nivells d'ingesta més baixos.

Per tot això, Martine Vrijheid, coordinadora del projecte HELIX i investigadora d’ISGlobal, considera que “el dany metabòlic potencial de l’exposició al mercuri és preocupant i que es necessiten esforços per a limitar la contaminació per mercurie, sobre tot en països amb nivells d’exposició relativament alts, com Espanya”.

L'estudi també va examinar com el consum de peix per part de la mare va afectar els nivells de citocines i adipocines en el seu fill. Aquests biomarcadors estan relacionats amb la inflamació, que contribueix a la síndrome metabòlica. En comparació amb la baixa ingesta de peix, el consum moderat i alt de peix durant l'embaràs es va associar amb nivells reduïts de citocines i adipocines proinflamatòries en els nens.

Aquest és el primer estudi en humans que mostra que la reducció d'aquests biomarcadors d'inflamació podria ser el mecanisme subjacent que explica per què el consum de peix matern està associat amb una millor salut metabòlica de l'infant.

Els investigadors planegen analitzar els efectes del consum de diferents tipus de peix amb diferents nutrients i nivells de mercuri i fer un seguiment d'aquests nens fins l'edat de 14-15 anys.

Article de referència:

Stratakis N, Conti DV, Borras E, et al. Association of Fish Consumption and Mercury Exposure During Pregnancy With Metabolic Health and Inflammatory Biomarkers in Children. JAMA Netw Open. 2020;3(3):e201007. http://dx.doi.org/10.1001/jamanetworkopen.2020.1007.

Notícia publicada per:

Oficina de Comunicació